Gemt

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

03. december 2024

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning på nettet.

Danskerne hev pungen – eller rettere – betalingskortet frem i november, og ikke mindst på Black Friday kom der for alvor gang i købelysten.

Tal fra fra Mobilepay konkluderer, at der på Black Friday var 39% flere betalinger og 32% højere omsætning end sidste år:

“Vi havde forventet en travl dag, men den overgik alligevel forventningerne,” forklarer chef e-handel hos MobilePay Casper Højgaard.

Hos team.blue, der leverer digitale løsninger og hosting til mange danske webshops, viser tallene, at Black Week lå 6,4 % over 2023 og selve Black Friday var 13% større end 2023 målt på omsætning.

Væksten glæder Dansk Erhvervs E-handelsdirektør Niels Ralund, der på forhånd havde sat forventningerne op, da Dansk Erhvervs analyse før Black Friday viste, at forbrugerne forventede at skrue op for købene:

“Ordene blev fulgt op af handling, og det er jeg på virksomhedernes vegne glad for. Nu håber jeg bare, at der stadig er købekraft tilbage, så julesalget også bliver godt.”

Lønningsdag gav ekstra køb
I år faldt Black Friday på en lønningsdag, og som ventet gav det flere køb:

"Når lønningsdagen og Black Friday falder sammen, bliver danskerne ekstra købelystne – en tendens, vi tydeligt ser hos Bog & idé. I år har vi oplevet en Black Week-vækst på 29% sammenlignet med sidste år og en imponerende vækst på 40% på selve Black Friday,” siger Nicolai L. Jørgensen, head of e-commerce hos Bog&ide.

Også hos Proshop var der gang i biksen Black Friday:

”Selve Black Friday lå 20% over den samme fredag sidste år, der lå en uge før månedsskiftet. Så i år tæller det ind, at Black Friday faldt sammen med lønningsdagen, og det løftede salget. Når vi kompenserer for den kortere salgsperiode i år, er vi nærmest på omsætningsniveau med sidste år,” vurderer Poul Thyregod, indehaver af Proshop.

Han vurderer også, at kunderne igennem hele 2024 har været sparsommelige og købt billigere varer, så størrelsen på de digitale indkøbskurve har været mindre end i 2023.

”Men vi har tilpasset os, så alt i alt er vi godt tilfredse,” lyder fra Poul Thyregod.

Hos Ditur.dk voksede Black Week med 60 procent sammenlignet med sidste år, og hos Legeakademiet og LirumLarumLeg var salget også væsentlig bedre end sidste år.

Masser af pakker
Det heftige salg – ikke mindst online – betyder også, at der nu er travlhed i pakkeshops og hos transportørerne samt udsigt til fyldte pakkeautomater. Coop forventer op mod 500.000 ekstra pakker, der skal hentes i deres butikker efter Black Friday.

”Selv om transportørerne og butikkerne er forberedte til dette boom, så er det afgørende, at kunderne straks får hentet deres pakker, så vi undgår lange køer og overfyldte pakkeshops op mod jul. Der er jo kun tre uger til at få resten af julehandlen i hus.”

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent