{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
05. december 2024
Myndighederne har i dag meldt ud, at der ingen bydere har været i havvindsudbuddet om 3 GW havvind i Nordsøen. Dansk Erhverv opfordrer til, at branchen og myndighederne hurtigst muligt sætter sig sammen og finder ud af, hvordan der kan komme gang i havvindsudbygningen.
”Det er utroligt ærgerligt, at der ikke har været bydere i det netop afholdte udbud. Tiden er nu til, at myndighederne og branchen sætter sig sammen og identificerer, hvor svaghederne i udbudsrammerne er," siger siger Ulrich Bang, vicedirektør for Klima, Energi, Miljø og Byggeri i Dansk Erhverv, og fortsætter:
"Vi har brug for energien. Billig grøn strøm er en forudsætning for vores land og virksomhedernes udvikling og vækst. Og så er grøn strøm og energi en af Danmarks absolutte styrkepositioner – samt en vigtig eksportkilde. Havvind er tilmed en afgørende brik til at forbedre Danmarks sikkerhedspolitiske situation via øget energiafhængighed. Tiden er ikke til at pege fingre. I stedet skal vi i arbejdstøjet og hurtigst muligt finde ud af, hvordan vi får havvinden op at stå.”
Et nyt rentebillede
Dansk Erhverv påpeger, at den manglende interesse i udbuddet kan skyldes, at det er blevet markant dyrere at opføre havvind samtidig med, at efterspørgslen efter grøn strøm ikke stiger hurtigt nok.
”Rentebilledet er et helt andet end for et par år siden, hvor det nærmest var gratis at låne penge. Samtidig er materialeomkostninger steget voldsomt. Det er klart, at det sætter sig i rentabiliteten af havvindsprojekter. Samtidig bør vi ikke overse, at der de seneste år har været en tendens mod at pålægge havvindsudvikleren flere og flere risici. Er det elementer, som har fjernet investorinteressen i dansk havvind? Det bør vi hurtigt få afdækket sammen,” siger Ulrich Bang og forsætter:
”Et helt afgørende element i mine øjne er, at vi ikke har gjort nok for at øge efterspørgslen efter de grønne elektroner. Elektrificeringen står i stampe, selvom det er nøglen til at øge dansk konkurrenceevne, mindske drivhusgasudledningerne og sikre forsyningssikkerheden. Og så bør der komme en statslig investeringsbeslutning om brint-backbonet. Uvisheden om brintinfrastrukturen mindsker simpelthen værdien af de danske havarealer. Det svarer til at udstykke nye byggegrunde uden at vide, om de kan blive tilsluttet vejnettet. Et statsligt tilsagn om etablering af det jyske brint-backbone kan blive helt afgørende for de danske havvindsambitioner.”