;
Gemt

Kommentar: Kæmpe nej til prisstigning på offentlig transport til Københavns Lufthavn

18. december 2024

Socialdemokratiets overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz-Theil, foreslår at indføre et tillæg på 50 eller 100 kroner på offentlig transport til Københavns Lufthavn. Det er en af årets dårligste politiske idéer.

Kommentar af Lars Ramme Nielsen, branchedirektør i Dansk Erhverv

imagefbwgs.png

Socialdemokratiets overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz-Theil, har netop præsenteret en af de dårligste politiske idéer i 2024.

Konkret foreslår hun i et interview med Politiken at indføre et tillæg på 50 eller 100 kroner på offentlig transport til Københavns Lufthavn.

Ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil skal tillægget være med til at finansiere metrobyggeriet af M5-linjen, der med ti stop skal strække sig fra Københavns Lufthavn via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport.

Jeg håber ikke, at tillægget bliver en realitet. 

En kæmpe sten i skoen for dansk turisme
Danmark er i forvejen et dyrt land at holde ferie i, lige som vores afgifter er på et meget højt niveau. En ekstra afgift for at komme til Københavns Lufthavn med det offentlige vil være en kæmpe sten i skoen for dansk turisme, og det vil skade hele Danmark. For CPH er en motor for turismen i hele landet, og der er brug for at styrke erhvervet, ikke svække det.

Samtidig kan tillægget betyde, at flere vil tage bil eller taxa ud til lufthavnen, hvilken vil øge trængslen, og det er jo heller ikke ønskeligt.

Kontakt

Turisme, Oplevelser & Kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil