{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
18. december 2024
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har vedtaget en ny lov, der giver landets kommuner mulighed for at etablere nulemissionszoner. Det betyder, at kommunerne fremover kan begrænse adgangen til benzin- og dieselkøretøjer i udvalgte områder, hvor kun elektriske og andre fossilfrie køretøjer tillades.
Formålet med loven er at forbedre luftkvaliteten, reducere CO2-udledninger i byområder og fremskynde elektrificeringen af vejtransporten. Zonerne er tiltænkt som mindre og afgrænsede områder, således at det vil være muligt at parkere sin fossilbil- eller varevogn udenfor zonen og gå, cykle eller benytte sig af kollektiv transport det sidste stykke vej til den endelige destination. Ved etablering af en nulemissionszone, er det en forudsætning, at den ikke skaber uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, der forbinder landet.
Loven er vedtaget med opbakning fra regeringspartierne samt SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Altafgørende med fornuftige rammevilkår
Dansk Erhverv fremhæver behovet for en balanceret og rettidig implementering, hvor transportbranchen og det øvrige erhvervsliv inden for en realistisk tidshorisont kan nå at omstille sig til zonerne. Tidlig inddragelse af borgere og erhvervsliv er afgørende for at sikre lokal opbakning og minimere uforudsete konsekvenser. Det er afgørende, at transportbranchen får de nødvendige rammevilkår og ikke mindst den nødvendige tid til at omstille sig. Ligeledes at beboere, turister, pendlere og de erhvervsdrivende har realistiske alternativer.
Den grønne omstilling er dyr og særligt for transportbranchen. Prisen for elektriske varevogne og lastbiler er stadig 2-3 gange dyrere end for benzin- og dieselkøretøjer. Der skal derfor være en realistisk indfasningsperiode, gode finansieringsmuligheder til grønne køretøjer i opstartsfasen og ikke mindst udrulning af ladeinfrastruktur, herunder et større fokus på etablering af depotladning hos virksomhederne. Derudover opfordrer Dansk Erhverv til at fremme handelsliv og at levende bymidter integreres i planlægning og etablering af eventuelle zoner, som kommuner ønsker at implementere.
Nulemissionszoner bør være en del af en større plan
Selvom nulemissionszoner er et positivt skridt mod renere luft og støj i byerne, må de ikke stå alene. Zonerne bør også kombineres med fremme af bæredygtige transportformer. Alternativer som kollektiv transport, delemobilitet og cyklisme skal opprioriteres og indtænkes i kommunernes mobilitetsplaner i samspil med nulemissionszonerne. Udfordringen med trængsel i og omkring de store byer løses for eksempel ikke med et forbud mod benzinbiler. En elbil fylder lige så meget på vejen. Trængsel har store omkostninger for både transportbranchen og virksomheder, hvis medarbejdere sidder fast i trafikken.
Dansk Erhverv opfordrer desuden til, at der kommer fornuftig og ensartet proces og implementering på tværs af kommunerne, så det ikke ender med 98 forskellige modeller for nulemissionszoner.
Hvad sker der nu?
Kommunerne skal nu udarbejde planer for, hvordan og hvornår nulemissionszoner kan implementeres. Loven kræver, at der gennemføres lokale høringer og konsekvensanalyser, før eventuelle zoner etableres. Dette giver virksomheder og borgere mulighed for at komme med input og tilpasse sig de kommende regler.
Persontrafikzoner:
I en nulemissionszone for persontrafik må der kun befinde sig personbiler, busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder, motorcykler, knallerter og varebiler, der alene anvendes privat, når disse køretøjer overholder kravene til nulemissionszoner.
Zoner for al trafik:
I en nulemissionszone for al trafik må der kun befinde sig personbiler, busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder, motorcykler, knallerter, varebiler, traktorer og lastbiler, som er registreret med en tilladt totalvægt på 12 tons eller derunder, når disse køretøjer overholder kravene til nulemissionszoner.
Hver kommune kan maksimalt oprette én zone.
Undtagelser og dispensationsmuligheder
Ovenstående gælder ikke for køretøjer, der benyttes af politiet, redningsberedskabet eller lignende nødtjenester, forsvaret. Kommuner kan også dispensere i særlige tilfælde, med godkendelse af Miljøministeren.
Hvornår træder reglerne i kraft?
Reglerne gælder tidligst seks måneder efter offentliggørelsen for private køretøjer og mindst 12 måneder for erhvervskøretøjer.
For mere information, læs loven som vedtaget (L37).