;
Gemt

Øget tilsyn med affaldssortering fra 2025: Sådan forbereder du dig bedst

04. december 2024

Fra 2025 øges antallet af tilsyn med virksomhedernes affaldssortering betydeligt. Her guider vi dig til, hvordan du allerede nu kan forberede dig og potentielt undgå fysisk tilsyn.

Fra 2025 er der større risiko for at få tilsyn med din virksomheds affaldssortering.

Det blev politisk besluttet i 2022 med visionen om en klimaneutral affaldssektor.

Tilsynsfrekvensens øges til følgende:

  • Fra 2025 skal hver 15. virksomhed udtrækkes til administrativt tilsyn og hver 75. virksomhed udtrækkes til fysisk tilsyn.
  • Fra 2027 skal hver 3. virksomhed udtrækkes til administrativt tilsyn og hver 15. virksomhed udtrækkes til fysisk tilsyn.

Forskellen på administrative og fysiske tilsyn:
De nye regler er indskrevet i affaldstilsynsbekendtgørelsen. Her fremgår det bl.a., at der udføres henholdsvis administrative og fysisk affaldstilsyn.

Administrative tilsyn udføres af Miljøstyrelsen. Tilsynet gennemføres ved at se på data i det nationale affaldsdatasystem. Her vil Miljøstyrelsen vurdere, om de indberettede affaldsmængder ser retvisende ud for en virksomhedstype som jeres.

Hvis affaldsmængderne ikke findes retvisende, så kan Miljøstyrelsen beslutte, at der skal udføres et fysisk tilsyn ved jer. De vil dog som udgangspunkt først kontakte jer skriftligt, for at I har mulighed for at uddybe eventuelle uoverensstemmelser.

Fysiske tilsyn udføres for langt de fleste virksomheder af kommunen. Får I i dag tilsyn fra Miljøstyrelsen (såkaldte listevirksomheder), eller er i affaldsbehandler eller affaldsindsamler, så udføres det fysiske tilsyn af Miljøstyrelsen. 

I betaler selv for tilsynet
Både de fysiske og administrative tilsyn bliver gebyrfinansieret. Det er forventningen, at der kommer en fast takst for de administrative tilsyn. Fysiske tilsyn vil blive opkrævet på baggrund af den brugte tid.

Sådan forbereder I jer bedst
Der er særligt to ting, I kan gøre, for at forberede jer på tilsyn:

For det første...
skal I tjekke, hvilke data der er registreret for jer i det nationale affaldsdatasystem. I forhold til det administrative tilsyn, tager Miljøstyrelsen udgangspunkt i de data, der er registreret i systemet. I kan selv tjekke, hvilke data der er registreret for jeres virksomhed. Er affaldsdata ikke korrekt registreret for jeres virksomhed, så skal I tage kontakt til jeres affaldsindsamler, da det er dem, der registrerer data i affaldsdatasystemet.

Særligt for virksomheder der bruger en kommunal ordning til affaldsindsamling. Der vil for jer ikke været registreret data i affaldsdatasystemet. For private affaldsindsamlere er der krav til, at de skal opgøre affaldsmængder for den enkelte affaldsproducerende virksomhed.

Samme krav er ikke gældende, når kommunen indsamler affaldet. I kan derfor ikke tjekke affaldsdata i affaldsdatasystemet. I skal i stedet være opmærksomme på at svare på en eventuel henvendelse fra Miljøstyrelsen i forbindelse med administrative tilsyn. 

 

 

For det andet...
så skal I have styr på jeres affaldssortering. Har I forsat ikke fået indført affaldssortering på arbejdspladsen, så se denne video, der forklarer reglerne på 1 minut. Derudover kan I også læse mere i tidligere nyheder fra Dansk Erhverv. Affaldssortering på arbejdspladsen: Få en nem 5-trins guide


Konsekvenserne for manglende affaldssortering
Der står i den politiske aftale fra 2022 at ”Affaldstilsynet skal indledningsvist have en vejledende karakter…”. Det er derfor Dansk Erhvervs forventning, at tilsyn kan medføre, at I får pålagt at ændre jeres affaldssortering, herunder at få flere affaldsspande til sortering, hvis I ikke lever op til kravene.

Efterleves kravene ikke, så kan det i sidste ende medføre bøde. Det er dog sjældent, at manglende affaldssortering har medført bøde, men nu kommer der større fokus på det fremadrettet.

Ny vejledning skal hjælpe virksomhederne
Miljøstyrelsen har udarbejdet en vejledning, som skal hjælpe virksomhederne. Formålet med vejledningen er at få forberedt virksomhederne til både det administrative og fysiske tilsyn.

Har du styr på dit affald?