Gemt

Onlineforbrugerne vil bruge flere penge på julegaver i år – se hvad de vil købe

12. december 2024

8 ud af 10 onlineforbrugere vil i år handle julegaver på nettet. Det er samme niveau som sidste år, men til gengæld vil flere forbrugere bruge flere penge. Det glæder Niels Ralund, der dog er bekymret over, at mere end kvart million forbrugere forventer at købe gaver på Temu.

De danske pakkebude kan se frem til en travl jul.

8 ud af 10 af onlineforbrugere forventer at købe julegaver på nettet i 2024, og cirka 7 ud af 10 forventer at købe mindst halvdelen af deres julegaver online. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Tallene glæder Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

”Kombineret med et rigtigt flot salg i forbindelse med Black Friday, så tyder det på, at året slutter stærkt for de danske netbutikker. Det er yderst positivt.”

Flere og dyrere gaver
Niels Ralund glæder sig særligt over, at onlinekundernes budgetter til julegaver har haft vokseværk. Andelen, der forventer at bruge mere end 6000 kr. på julegaver, er steget fra 12 procent i 2022 til 16 procent i 2024. Samtidig er andelen, der forventer at bruge under 1999 kr., faldet fra 28 til 25 procent i samme periode.

”Det er ikke blevet billigere at blive at drive virksomhed, så det er glædeligt, at forbrugerne vil skrue op for forbruget.”

Hos Ønskeskyen, hvor forbrugerne kan lave digitale ønskelister, og som bruges af 3,2 mio. danskere, kan direktør Casper Ravn-Sørensen bekræfte, at der bliver lagt flere og dyrere ønsker:

“Vi har i år undersøgt data fra ca. 42mio. ønsker i vores ‘Krystalkugle-undersøgelse’ og kan konstatere, at både danske, svenske og norske forbrugere i den grad lægger flere ønsker op på både ønskelister og i de digitale indkøbskurve sammenlignet med samme periode sidste år.  Prisen på den gennemsnitlige kurv er også steget en lille smule i forhold til sidste år”

Temu bekymrer
Selvom analysen giver grund til optimisme hos e-handlerne, går Niels Ralund ind til den travle juletid med en vis nervøsitet på virksomhedernes vegne. Det skyldes tal fra Dansk Erhverv, som viser, at mere end 370.000 danskere forventer at købe gaver til jul hos den kinesiske gigant. Danskerne forventer at bruge cirka 175 mio. kroner på julegaver, adventsgaver, kalendergaver eller gaver til pakkeleg hos Temu.

”Hvis det holder stik, så vil det ramme flere af de virksomheder, som allerede er pressede af Temu. Derfor håber jeg selvfølgelig, at forbrugerne lytter til deres venner og familiers ønsker – undersøgelsen viser nemlig også, at et klart flertal ikke ønsker gaver fra netop Temu.”

Ønskeskyen dropper reklamer for Temu
Ønskeskyen vil heller ikke bidrage til, at der kommer Temu-varer under juletræet. Derfor tog virksomheden i november en beslutning om, at Temu ikke kunne reklamere på Ønskeskyen, og deres varer kan ikke findes på inspirationslisterne hos Ønskeskyen, forklarer Casper Ravn-Sørensen:

"I lyset af den seneste debat om Temu, har vi op til jul og Black Friday valgt at sætte Temu på Timeout. Det betyder, at vi helt har fjernet Temu fra vores inspirationsunivers. Vi kan og vil dog ikke bestemme, hvad danskerne lægger på deres digitale ønskelister, og fjerner derfor ikke noget fra ønskelisterne. Derfor er det stadig muligt for brugere at ønske sig produkter fra Temu, men vi takker i alle fald nej til markedsføringskroner og anden økonomisk gevinst fra Temu uanset.”

3 ting du også skal vide

Mange bløde pakker under træet: Tøj, sko og accessories er den mest populære gave, som onlinekunderne forventer at købe til julen 2024, uanset hvilken aldersgruppe de tilhører. Kosmetik og helseprodukter er også populære gaver blandt unge, singler, par og børnefamilier. Desuden er gaver til boligen en eftertragtet kategori. For børnefamilier, midaldrende og pensionister er legetøj til børn desuden en meget populær gave.

Tid er den vigtigste faktor: Tidsbesparelsen (57 pct.) er en af de vigtigste grunde til, at onlinekunderne forventer at købe julegaver på nettet. Den næstmest nævnte årsag er, at det er lettere at finde de præcise gaveønsker online (55 pct.). Den vigtigste barriere er omvendt, at de foretrækker at købe gaver i fysiske butikker (43 pct.), eller ønsker at handle lokalt for at støtte fysiske butikker (33%). Siden 2023 er andelen, der fravælger online gaveindkøb for at støtte lokale butikker, dog faldet med 13 procentpoint.

Her starter indkøbene: De seneste tre år har den største gruppe af forbrugerne købt deres julegaver i perioden fra 1. til 10. december. I 2024 handlede 32 % af onlinekunderne deres julegaver i samme periode, hvilket er på niveau med året før. Det er også populært at udskyde julegaveindkøbene til midten af december. I 2024 forventer cirka hver femte onlinekunde (21 %) at købe deres julegaver i denne periode.

Log ind og hent hele analysen

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent