Gemt

Babysams vilde tal bekræfter stor tendens: Sådan handler forbrugerne på nettet

27. februar 2024

Andelen af køb og betalinger via mobiltelefonen er vokset markant de senere år, og i 2023 var der flere handler via telefonen end computeren. Det er især kvinder, der driver udviklingen, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

I 2016 tog ledelsen i Babysam et valg.

Alt udvikling indenfor virksomhedens e-handel skulle ske med udgangspunkt i en ”mobile first” tilgang.

Forklaringen var, at en større andel af købene skete via en smartphone fremfor en computer, og ledelsen vurderede, at mobilandelen kun ville vokse i fremtiden.

Den forudsigelse har vist sig at holde stik, forklarer Kenneth Nørgaard, som er adm. direktør i Babysam:

”I 2023 udgjorde mobilhandler 85 procent af vores onlinehandler, og sådan har det faktisk været de senest to-tre år. Det skyldes blandt andet, at vi har mange yngre og kvindelige kunder.”

Mobiludviklingen har blandt andet betydet, at brugerne besøger Babysam.dk flere gange, inden de beslutter sig for at købe. Til gengæld går det ganske stærk, når købet gennemføres.

”Det er noget, man skal tage højde for. Generelt gør vi alt for, at mobiloplevelsen bliver så god som overhovedet muligt,” forklarer Kenneth Nørgaard.

Mobilen har overhalet computeren
Babysam er langtfra alene om at opleve, at forbrugerne i stigende grad handler via telefonen. De seneste år er flere og flere handler flyttet fra computeren og ind på telefonen. Og i 2023 var for første gang flere, der gennemførte deres køb på smartphone end desktop. Det viser E-handelsanalysen 2023.

Bevægelsen fra desktop til smartphones ses i samtlige befolkningsgrupper. Selvom både de midaldrende og pensionisterne også er begyndt at flytte på mobilen, er det dog stadig de yngre, der oftest handler via telefon.

Det er også værd at bide mærke i, at det i langt højere grad er kvinder end mænd, der handler via telefonen.

Hvad købes på telefonen?
Der er markante forskelle på, hvilke kategorier der handles på mobile enheder ift. desktops. Hvor særligt rejser og auto-, både- og cykeludstyr handles på desktops, handles babyudstyr og take-away i højere grad på smartphones.

Telefonen klarer også betalingen
Også når det kommer til betaling vinder mobilen frem. Andelen af mobilbetalinger er gået frem siden 2017 og står nu for samme andel som klassiske betalinger med kort.  Omvendt er andelen af kortbetalinger faldet fra 80 procent i 2017 til godt 40 procent i 2023 – det skal dog tilføjes, at der ofte er et kort tilknyttet en mobilapp.

I forhold til befolkningsgrupper gør det sig igen gældende, at det er de yngre forbrugere og kvinder, der bruger mobilen.

Selvom mobilbetaling har indhentet klassiks kortbetaling, så er der stadig gode vækstmuligheder for mobilbetalinger. Der er stadig flere, der foretrækker at betale via telefonen, end forbrugere, der faktisk har gjort det. Gabet er dog mindre, end det har været de foregående år.

Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2023

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent