{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. februar 2024
En person klagede til Forbrugerombudsmanden, fordi framelding af en virksomheds nyhedsbrev krævede, at man først loggede sig ind på sin medlemsprofil.
Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til virksomheden og bad om en forklaring. Virksomheden oplyste, at det også var muligt at sende en mail, udfylde en formular eller ringe til kundeservice. Årsagen til den valgte fremgangsmåde var, at virksomheden ville undgå chikane eller misforståelser.
Forbrugerombudsmanden udtalte, at ingen af de fremgangsmåder, som virksomheden anviste til at tilbagekalde samtykket til nyhedsbrev, opfyldte kravet om, at det skulle være ”nemt”. I øvrigt kunne risikoen for chikane eller misforståelser ikke begrunde et sådant krav.
Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at det var muligt at gøre det nemmere ved i lighed med de fleste andre danske virksomheder at lade nyhedsbrevsmodtageren afmelde via et link nederst i nyhedsbrevet – evt. således at personen ledes hen til en hjemmeside, hvor afmeldingen blot skal bekræftes ved et klik.
Hvad siger markedsføringsloven?
Markedsføringslovens § 10 indeholder et forbud mod at anvende elektronisk post til direkte markedsføring, medmindre modtageren forudgående har givet et samtykke til det. Om tilbagekaldelse af samtykket, fremgår den bl.a.
”Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.”
I lovbemærkningerne til markedsføringslovens § 10, står der, at samtykket skal kunne trækkes tilbage via samme kommunikationstjeneste, som blev brugt ved tilmelding. Det fremgår også, at alle mails (og anden elektronisk post) skal indeholde en adresse, som modtageren kan henvende sig til for at få standset yderligere henvendelser. Et link, som modtageren kan benytte ved afmelding, vil opfylde kravet.