Gemt

Forbrugerne vil skrue op for onlineforbruget: Disse varer vil de købe

17. januar 2024

Ny E-handelsanalyse viser, at godt hver femte forbruger vil skrue op for e-handlen i 2024. Især de digitale tøjbutikker kan se frem til yderligere fremgang. 

Hent E-handelsanalyse nederst på siden

Efter et for mange halvsløjt 2023 er der nu grund til optimisme på vegne af dansk e-handel. 

En ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at 21,8 procent af onlineforbrugerne i december 2023 forventede at handle mere de kommende 12 måneder, mens 10,6 procent forventede at handle mindre.  

Netto forventede godt 11 procent af onlinekunderne derfor at øge forbruget de kommende 12 måneder ift. det foregående år, hvilket er markant højere end de 4,5 procent, der har været gennemsnittet de seneste 12 måneder.  

Grafik: Vil du handle mere online de kommede 12 måneder?

Tallene kan ”forhåbentligt banke lidt optimisme ind i branchen,” mener e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, som dog påpeger, at tallene faktisk ikke kommer som den helt store overraskelse: 

”Det har i mange år været sådan, at forbrugerne skruer op for forventningerne i december. Der har været et par forskelle de sidste år, hvor usikkerheden har været stor, men nu ser det ud til, at den tendens vender tilbage. Det er yderst positivt.” 

Netbutikkerne gør det godt
De stigende forventninger til forbruget glæder Niels Ralund, men analysen indeholder også et andet tal, der får e-handelsdirektøren til smile: 

”Det er kun 8 procent af dem, der ikke vil handle mere, der svarer, at det er på grund af netbutikkernes service. Det fortæller mig, at hvis der kommer lidt mere ro om økonomien, så vil mange formentlig ændre mening og handle mere. Det giver grund til optimisme.” 

Flere sko og mere tøj i kurvene 
Dykker vi ned i tallene, er der især godt nyt for tøj- og skobutikkerne, som kan se frem til, at forbrugerne vil lægge endnu flere varer i de digitale kurve. Knap så godt ser det ud for Bolig- og havebutikkerne, som dog kan glæde sig over, at forventningerne er bedre end ved indgangen til 2023. 

”Trods forskelle så kan alle brancher se frem til vækst. Det falder et tørt sted,” siger Niels Ralund.  

Økonomisk usikkerhed spøger 
De fleste af de danskere, som forventer at nedjustere deres onlineforbrug i 2024, gør det grundet et lavere rådighedsbeløb. Der er dog sket en væsentligt fald fra 56 procent i december 2022 til 40 procent i 2023. 

”Det tyder på, at der er kommet ro om forbrugernes privatøkonomi, og det er godt nyt for virksomhederne. Vi er dog ikke helt på sikker grund, da hver fjerde forbruger, som vil skrue ned for forbruget, angiver økonomisk usikkerhed som årsag,” siger Niels Ralund.  

Log ind og hent analysen

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent