Gemt

Kinesiske netbutikker stormer frem: Her e-handler danskerne i udlandet

23. januar 2024

Zalando er stadig klart den udenlandske netbutik, hvor flest danskere handler, men de kinesiske vækstkometer Temu og Shein haler gevaldigt ind på den tyske gigant. Det kinesiske indtog stiller krav til myndighederne, lyder det fra Dansk Erhvervs Niels Ralund, som samtidig opfordrer danske netbutikker til at lade sig inspirere.  

Alt er umiddelbart som det plejer. 

Zalando har godt fat i de danske onlineforbrugere og snupper igen, igen førstepladsen på listen over de udenlandske netbutikker, de danske onlineforbrugere handler oftest i. 

6 ud af 10 onlineforbrugere har handlet hos den tyske gigant i løbet af 2023.  Vildt. 

Kinesisk indtog 
Lidt længere nede på listen sker der dog væsentlige og vilde ændringer.  

Flere kinesiske netbutikker stormer nemlig frem.  

Eksmepelvis har Shein oplevet markant fremgang og er nu på niveau med Amazon (som i parentes bemærket ikke er vokset i tre år, selvom de er åbnet i Sverige og lanceret dansk på både den svenske og tyske side). 

Samtidig har 14 procent af forbrugerne handlet hos Temu, som dermed brager ind på listen og blandt andet slår eBay og ASOS.  

Det får Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, til at spærre øjnene op: 

”Shein har vi kendt til i nogle år nu, men det er alligevel vildt, at Shein allerede nu er lige så stor som Amazon, som har været almen kendt af danskerne i ret mange år. Og at Temu allerede nu har solgt til 14 procent af forbrugerne er også helt vildt - det er nærmest først i 2023, at de kom til Danmark, så det er et helt vildt indtog, de har lavet.” 

Konkurrence er fint – den skal bare være fair 
Det er ikke kun i Danmark, at Temu brager frem. Det sker blandt andet også i Italien, hvor en forbrugerorganisation har undersøgt kvaliteten af Temus produkter. De indkøbte 28 produkter fra Temu, og heraf var der 15, som ikke levede op til EU's krav om produktsikkerhed. Det får Niels Ralund til at komme med en opfordring til myndighederne: 

”Vi har ikke noget imod konkurrence, men den skal være fair. Når Temu ikke lever op til samme regler, som andre virksomheder knokler for at overholde, så har vi et problem. Det bør være sådan, at virksomheder som Wish.com og Shein er underlagt samme regler som danske og europæiske virksomheder, når det handler om produktsikkerhed. Det er helt klart et politisk spor, som vi kommer til at forfølge.” 

Husk momsen 
Kinesiske virksomheder og andre virksomheder udenfor EU har tidligere været hjulpet af den såkaldte momsbagatelgrænse, der betød, at virksomhederne ikke skulle betale moms, hvis varen havde en lav værdi. Den regel blev efter pres fra blandt andre Dansk Erhverv fjernet i 2021: 

”Det var en stor sejr, at reglen blev fjernet, men Shein og Temus fremgang viser, at det altså stadig er vigtigt, at myndighederne kontrollerer, at der bliver betalt korrekt moms,” siger Niels Ralund.  

Kinesisk inspiration 
Hvad vil du sige til de netbutikker, som tænker, at det er fint med den politiske indsats, men hvad kan jeg selv gøre for at klare mig i konkurrencen med de kinesiske kometer?  

”For det første vil jeg sige, at jeg godt forstår de netbutikker, der er lidt nervøse, for det er nogle benhårde konkurrenter, som både erhvervslivet og politikerne skal være opmærksomme på. Dernæst vil jeg lade mig inspirere af, hvad de gør godt. Det kan eksempelvis være deres brug af data eller deres brug af gamificering. Sidst men ikke mindst vil jeg holde snuden i sporet og så overveje, om jeg ved at skrue op for eksporten kan stå stærkere – hvis en kinesisk butik kan få fat i de udenlandske forbrugere, så kan danske netbutikker også.” 

Se også: vi har samlet al vores materiale om e-eksport

Log ind og hent E-handelsanalysen 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent