Gemt

I kapløb med tiden: 6 ud af 10 danske virksomheder er ramt af Temus indtog

03. juli 2024

Den kinesiske platform har på rekordtid vokset sig stor så i Danmark, at det nu påvirker over halvdelen af de danske netbutikker. De nye tal understreger behovet for fair konkurrence, lyder det fra Dansk Erhverv.  

Anja Lytzen har ikke noget imod konkurrence. Det er en del af spillet, når man driver virksomhed.   

Men hun har noget imod konkurrencen fra Temu.    

Og det er ikke kun fordi, at den kinesiske platforms aggressive indtog på det danske annoncemarked har hævet annoncepriserne og dermed gjort det dyrere at drive virksomhed.   

Og det er ikke kun fordi, at Temu har snyltet på Anja Lytzens virksomhed LirumLarumLeg ved at købe annoncer på Google med LirumLarumLegs navn i, selvom man selvfølgelig ikke kan købe virksomhedens produkter på Temu.    

”For mig handler det allermest om, at vi driver forretning på fuldstændig ulige vilkår. Vi har så mange regler og direktiver, der er lavet for at beskytte forbrugerne og fremme den grønne omstilling, som vi skal overholde og leve op til, og det kræver enorme mængder af penge og administrative ressourcer. Omvendt kan Temu uhindret sende farlige og skadelige produkter direkte til forbrugerne, der ikke overholder den europæiske lovgivning,” siger hun.  

Når unfair konkurrence kombineres med den volumen, som Temu kommer med, så bliver det virkelig problematisk, siger Anja Lytzen.  

”Det vil få store konsekvenser for danske virksomheder, arbejdspladser og vores velfærd, hvis ikke der bliver sat nogle lige vilkår op.”  

6 ud af 10 virksomheder er ramt af Temu 
LirumLarumLeg er ikke den eneste virksomhed, der er påvirket af Temus indtog. I en ny analyse fra Dansk Erhverv svarer godt 6 ud af 10 virksomheder, at de i en vis grad er ramt af Temus indtog - hver femte virksomhed i analysen er ramt moderat til meget hårdt.  

De tal er bekymrende, lyder det fra Carsten Rose Lundberg, som er branchedirektør for Digital Handel i Dansk Erhverv.  

”Det er et problem for virksomhederne, og dermed bliver det også et problem for Danmark. For Temu kommer ikke til at bidrage til vores samfund, som eksempelvis LirumLarumLeg gør.” 

Carsten Rose Lundberg forstår godt den frustration, som Anja Lytzen har.  

”Alle de medlemmer, som vi taler med, siger det samme; Vi har ikke noget imod konkurrence, men den skal foregå på fair vilkår. Det gør den ikke nu, hvor Temu ikke skal leve op til de samme regler. Det er derfor, vi arbejder for, at Temu og andre platforme bliver underlagt samme regler som almindelige onlinebutikker, OG at der bliver ført tilsyn med, at de lever op til dem.”  

Kapløb med tiden 
Flere politikere har været ude at tale for, at Temu skal underlægges skærpede regler og tilsyn. Det glæder Dansk Erhverv, men det er også vigtig med handling, pointerer Carsten Rose Lundberg: 

"Det er både tiltrængt og nødvendigt med skærpede regler, men det tager lang tid at få vedtaget. Derfor opfordrer vi til, at man bruger den eksisterende lovgivning og håndhæver reglerne eksempelvis i DSA hurtigt."

Sådan reagerer virksomhederne på Temus indtog 
Blandt de virksomheder, der som minimum mærker en lille effekt af Temus indtog, har næsten halvdelen reageret på den ændrede konkurrencesituation. Reaktionerne spænder fra at sætte priserne ned til at skrue på marketingknapperne.

 

E-handelsbarometer Q1 2024: Extra fokus: TEMU effekter og anvendelse af AI

pdf

Download

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent