{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. juni 2024
Meget tyder på, at EU’s Udbudsdirektiver vil blive genåbnet her efter EP-valget. Udbudsdirektiverne er afgørende for europæisk konkurrenceevne og europæiske virksomheders mulighed for at byde ind på offentlige opgaver. Samtidig er EU’s samlede indkøb gigantisk, og det gør udbudsdirektiverne vigtige for, hvordan de offentlige institutioner køber ind.
Drivkraft bag danske virksomheders internationale konkurrenceevne
EU’s samlede offentlige indkøb er en drivkraft for den europæiske konkurrence. Derfor skal udbudsdirektivet også fremme Europas internationale konkurrenceevne over for f.eks. Kina, USA og Indien:
”Udbudsdirektiverne er en central del af et velfungerende indre marked i EU, både fra et økonomisk perspektiv og et integrationsperspektiv. Hvis vi ønsker, og det gør vi, at flere virksomheder skal kunne melde sig på banen for at løse en opgave, jamen så skal udbudsdirektiverne fremme konkurrencen og sikre, at rammerne er i orden”, forklarer Morten Jung, der er markedschef i Dansk Erhverv for offentlig-privat samarbejde.
Udbudsdirektiverne skal fortsat være proceslov – og ikke fremme særinteresser
Dansk Erhverv oplever, at der er stigende bevidsthed om potentialet for at bruge offentlige indkøb strategisk. Der er dog forskel på, hvad der menes med strategisk, og i Dansk Erhverv er det vigtigt, at offentlige indkøb bruges til at forløse virksomheders potentialer og skabe nye markeder for danske virksomheder, der opererer på det internationale marked:
”Udbudsdirektiverne skal være proceslov, og det er vigtigt at holde fokus på, at reguleringen skal styrke konkurrencen om offentlige udbud, frem for politiske særinteresser på f.eks. sociale klausuler eller skrappe krav til bæredygtighed. Derfor er det selvfølgelig vores forhåbning og det, vi vil arbejde for, nemlig at der anlægges en strategisk tilgang til udbudsdirektiverne med fokus på øget konkurrence”, fortæller Morten Jung og fortsætter:
”Danmark er et lille land, og vores velfærd og velstand bygger på frihandel, samarbejde og tværsektionelle løsninger. Hvis vi ændrer udbudsdirektiverne fra proceslov til særinteresser, risikerer vi at udvande hovedformålet med udbudsdirektiverne”, forklarer Morten Jung.
Derfor mener Dansk Erhverv også, at vi skal fokusere på, hvordan der købes ind, i stedet for hvad der købes ind.
Her peger Morten Jung på, at f.eks. resilienskrav kan åbne døren for øget protektionisme og at der kan være andre mere effektive måder at opnå de politiske mål.
EU's revisionsrets særberetning fra december 2023, viser at konkurrencen om offentlige opgaver er mindsket de foregående ti år frem til 2021. Ved en genåbning af udbudsdirektiverne mener Dansk Erhverv, at der skal være fokus på, at udbudsdirektiverne:
👉 Understøtter europæiske virksomheders konkurrenceevnen ved at skabe rammevilkår der understøtter den frie og åbne konkurrence.
👉 Forholder sig til udbud som en proces, og regulere, hvordan der købes ind. Ikke hvad der købes ind.
👉 Gør det nemmere for virksomheder at byde på offentlige opgaver – ikke mere byrdefuldt.