Gemt

Folketinget vedtager ny passagerafgift på flyrejser

07. juni 2024

Et flertal i Folketinget har netop vedtaget lovforslaget om en passagerafgift på flyrejser. Dansk Erhverv glæder sig over, at lovgivning for grøn indenrigsluftfart er på plads, men så dog helst, at passagerafgift gik ubeskåret til det formål.

Regeringen (S, V og M), SF og EL blev med Aftale om Grøn Luftfart i Danmark af 15. december 2023 enige om at indføre en passagerafgift på flyrejser. Den skal blandt andet være med til at finansiere en grøn indenrigsrute i 2025 og 100 procent grøn indenrigsluftfart i 2030 samt en forhøjelse af ældrechecken. Den 4. juni 2024 blev lovforslaget, som udmønter den politiske aftale, vedtaget i Folketinget.

Passagerafgiften vil stige fra i gennemsnit 70 kr. pr. rejse i 2025 til i gennemsnit 100 kr. pr. rejse i 2030, og afhænger af, hvor lang flyrejsen er. Fra og med den 1. januar 2030 udgør afgiften for kortere rejser inkl. indenrigsdestinationer 50 kr. (2030-niveau), for mellemlange rejser udgør afgiften 310 kr., og for længere rejser udgør afgiften 410 kr. Afgiften vil blive pålagt flybilletter ved afrejse fra en dansk lufthavn eller flyveplads og omfatter kommercielle flyvninger og dermed ikke militære flyvninger, rednings- og eftersøgningstjeneste osv.

Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport Jesper Kronborg udtaler:

Vi er glade for, at de lovgivningsmæssige rammer for en 1oo procent grøn indenrigsluftfart nu er faldet på plads, men er selvfølgelig noget skuffede over, at en passagerafgift på flyrejser med det formål at omstille luftfarten ikke går ubeskåret til netop dette formål i stedet for til også at finansiere velfærdsydelser, siger han og tilføjer:

 

Men vi er tilfredse med, at Danmark nu kan være foregangsland og vise resten af verden, at grøn luftfart ikke blot er en fiks idé for fremtiden, men faktisk realiserbart allerede om 6 år. Det åbner først og fremmest op for, at dansk indenrigsluftfart kan og bør spille en langt større rolle i det samlede mobilitetssystem.

Turbo på grøn indenrigsrute
Jesper Kronborg pointerer, at det forhåbentlig også er starten på endnu et dansk eksporteventyr af grønne brændstoffer. Men det forudsætter, at regeringen får sat turbo på udbudsprocessen af den første grønne indenrigsrute, som skal etableres allerede næste år.

Og så forudsætter en levedygtig grøn luftfart også, at beslutningstagerne i Danmark og i Bruxelles skaber de bedst mulige rammevilkår for produktionen af SAF – blandt andet ved at allokere flere CEF-midler til produktionen af SAF, så udbuddet matcher den store efterspørgsel, som er i markedet, lyder det fra branchedirektøren.

Sidst men ikke mindst bør pitstoppet i 2027, hvor passagerafgiften skal evalueres se på muligheden for at udfase den nationale passagerafgift i takt med, at EU-kravene til grøn luftfart indfases, så vi sikrer de bedst mulige konkurrencevilkår for den danske luftfartsbranche.

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil