; ;
Gemt

Skal du også leve op til EU’s skovrydningsforordning? Se her hvordan Salling Group går til opgaven

18. juni 2024

Fra 30. december 2024 skal mange danske virksomheder efterleve EU’s skovrydningsforordning. Det betyder blandt andet, at virksomhederne skal kunne dokumentere, at deres produkter ikke bidrager til skovrydning. I denne artikel forklarer Salling Group, hvordan de håndterer den (store) opgave.

Om knap et halvt år træder EU’s skovrydningsforordning i kraft. Det medfører en lang række krav til mange danske virksomheder. For at hjælpe virksomheder arrangerede Dansk Erhverv i samarbejde med Miljøministeriet i juni en konference om forordningen.

Her var Malene Birck Lange, som er Responsible Sourcing Manager hos Salling Group, på scenen for at forklare, hvordan Salling Group går til opgaven, hvad den største udfordring er og hvilket råd hun vil give til andre. Gik du glip af det, så frygt ej – vi har fanget hende igen.

Hvordan forbereder I jer på den kommende EUDR-lovgivning?

I Salling Group har vi beskæftiget os med EUDR lige siden, at lovgivningen trådte i kraft tilbage i juni 2023. Indledningsvist har den reelle fortolkning af lovgivningsteksten fyldt en del, og vi har samtidigt deltaget i møder, netværk og fulgt diskussionerne på EU-plan i forhold til diverse tvists og usikkerheder.

For at kunne designe en proces, der kan leve op til kravene i EUDR, er det helt essentielt at forstå forventningerne til os. Vi skal sikre, at opgaverne (blandt andet dataindsamling, risikovurdering, og registrering af TRACES) løses rettidigt og tilfredsstillende.

I og med, at de kommende forpligtelser lægger et uvant pres på især forsyningskædernes første led, og samlet set en større administrativ og økonomisk byrde på alle involverede parter derefter, kræver implementeringen noget af en omstilling og investering. Det er denne omstilling, som vi på nuværende tidspunkt forsøger at effektuere, hvilket højst sandsynligt involverer brug af nye værktøjer og procedurer – men der ligger også et stort kommunikationsarbejde med både interne og eksterne dialogmøder.

Er det et arbejde, I klarer selv, eller har I måtte hente rådgivning uden for jeres virksomhed?

Vi gør brug af diverse netværksgrupper (blandt andet herunder netværket igennem Dansk Erhverv), og deltager i forskellige fora, hvor vi netop drøfter tvivlsspørgsmål og mulige processer. De samtaler, vi har på tværs af stakeholders er utrolige vigtige, da EUDR ikke kan løftes alene af den enkelte virksomhed.

Derudover kigger vi ind i, hvilket værktøjer der kunne være nyttige, når vi ønsker en automatiseret proces omkring dataindsamling, risikovurdering og registrering i TRACES. Vi får sandsynligvis brug for en IT-platform, der kan binde det hele sammen.

Hvad ser I som de største udfordringer i forbindelse med implementeringen af EUDR?

Den største udfordring er helt sikkert manglende svar på, hvordan praktikken skal fungere. Hvornår er vi som virksomhed rettidige – og er det i det hele taget muligt at kombinere forventningerne med eksisterende produktstrømme? Vores forretning kan være meget kompleks, og ikke alle produkter følger en lean og ensartet vej. Derfor skal vi finde en løsning, der kan rumme forskellige ordreoprettelsesmetoder, og leveringstider – og det bliver ikke nemmere af, at der i dag slet ikke findes systemer, der er skræddersyet til at kunne håndtere EUDR-forpligtelserne.

Samtidigt kan vi godt være bekymrede for den generelle parathed i markedet, mest i henhold til oprindelseslandene af omfattede råvarer/materialer. Har de forstået kravene, og er de i stand til at løfte opgaven rent teknisk.

Hvilke muligheder giver det jer?

Lovgivningen åbner forhåbentligt for, at det bliver mere og mere naturligt at sende detaljeret data igennem forsyningskæden – selv for de komplekse forsyningskæder. Alle parter, der er i berøring med EUDR, bliver bedre rustet i henhold til andre relevante lovgivninger indenfor EU Green Deal. Vi skal vænne os til at indsamle mere data, og leddene længere tilbage i kæden skal vænne sig til at generere og arbejde aktivt med data.

Hvordan kommer I til at arbejde sammen med værdikæden, når I skal sikre jer, at der er gennemført den nødvendige due diligence?

I mange tilfælde vil Salling Group have en due diligence check forpligtelse, hvorfor leverandørdialog samt kontrol kommer til at fylde mere. Vi vil have samme tilgang som Miljøstyrelsen, hvor fokus som udgangspunkt ligger på at vurdere leverandørernes due diligence processer.

For de produkter, som vi selv fører ind over grænsen fra et ikke EU-land, vil vi lægge vægt på at forklare leverandørerne spillereglerne. Hvad skal der leveres af datapunkter, samt dokumentation og hvornår skal det være os i hænde. Dialog er et centralt begreb i implementeringen, også efter den 30. december 2024, og vi forventer, at alle led, uanset størrelse eller rolle, kommer til at følge en stejl læringskurve.

Hvad er dit bedste råd til andre, der skal leve op til reglerne?

Allerførst er det vigtigt at kende spillereglerne – hvad står der faktisk i lovgivningen, og hvilken rolle har du som virksomhed. Kig dernæst på, hvilke konkrete produkter (ved hjælp af toldkoder) i dit sortiment, der er omfattet.

Igen vil jeg så sige, at dialog er essentielt. Tag en snak med de led i forsyningskæden, der er omkring dig, forstå deres situation og drøft faktiske løsninger.

Vi kommer til at invitere leverandører inden for – både for at støtte og hjælpe, men også for at nuancere vores metoder.

Kontakt

Fødevarer

Anders Kroman Liin

Politisk konsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent