{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
12. marts 2024
Bekymringen for at blive svindlet, når man handler online, er vokset betragteligt hos de danske forbrugere. I 2021 var det en bekymring hos 34 procent, mens det i år gør sig gældende for 42 procent af forbrugerne.
Den stigende bekymring er ikke godt nyt for netbutikkerne, og den står heller ikke mål med den faktiske udvikling, lyder det fra Henrik Theil, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv. Han peger på, at andelen, der faktisk har oplevet svindel, blot er vokset fra 14 til 17 procent i samme periode.
”Hvis den stigende bekymring fører til, at forbrugerne lige tænker sig om en ekstra gang, så er det ok, men hvis bekymringen fører til, at de dropper ellers planlagte køb, så er det en udvikling, som vi meget gerne skal have vendt.”
Han peger samtidig på, at selvom man skulle blive svindlet, så er det langt fra ensbetydende med, at man mister penge:
”Generelt må vi sige, at tallene endnu en gang viser, at det er ganske sikkert at handle på nettet, og der er en omfattende forbrugerbeskyttelse.”
E-mærket øger trygheden
Selvom det er trygt at handle online i danske netbutikker, så skal butikkerne tage kundernes bekymring alvorlig, vurderer Henrik Theil.
”Det kan man gøre på forskellig vis, men vores analyse viser, at det generelt er en god ting at henvise til noget, som forbrugerne kan genkende. Og her har E-mærket og Trustpilot et godt navn hos forbrugerne.”
Hvilken svindelform er hyppigst?
Det er varer, som ikke bliver leveret.
Hvilke varer opleves der oftest svindel med?
Der er sket er markant udvikling i forhold til tøj og sko, som nu ganske klart er den kategori, hvor der opleves mest svindel. Rejser og kultur/oplevelser er kategorierne med mindst oplevet svindel.
Hvem er mest bekymret?
Det er de unge, men det er samtidig også dem, der oftest rammes af svindel. Børnefamilier er mindst bekymrede, men oplever relativt tit svindel.
Log ind og hent hele E-handelsanalysen for januar 2024