Gemt

Forbrugerne forventer at skrue op for onlinehandlen i 2024

18. marts 2024

De danske forbrugere er gået forholdsvist optimistisk ind i 2024, men har stadig ikke rystet forsigtigheden helt af sig. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. 

2023 sluttede relativt godt for dansk e-handel, og den opadgående salgskurve ser ud til at forsætte i 2024. 

I hvert fald forventer 15 procent af forbrugerne at skrue yderligere op for deres onlinehandel i 2024. 12 procent forventer at skrue ned. Det viser årets første måling af forbrugernes forventninger til e-handelsåret 2024:

”Jeg vil kalde det en forsigtig optimisme, og derfor er jeg forsigtig glad på medlemmernes vegne,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Forbrugertilliden stiger
Tallene stemmer fint overens med Danmarks Statistiks tal, der viser, at forbrugertilliden var -8,4 i januar. Det lyder umiddelbart ikke godt, og selvom det langt fra er prangende, så er det en væsentlig fremgang fra december 2023, hvor den lå på -13. Faktisk er forbrugertilliden nu på det højeste niveau siden februar 2022.

”Det er ikke imponerende, men det går den rigtige vej. Jeg havde dog forventet, at tilliden ville være højere,” siger Niels Ralund. 

Han peger på, at forbrugerne i dag står i en bedre situation end frygtet, fordi beskæftigelsen stiger og lønningerne stiger mere end inflationen. Den højere beskæftigelse og genvundet realløn burde kunne give grobund til spirende optimisme blandt forbrugerne, men det er ikke for alvor sket. Det er formentlig bekymringer om at høj inflation kan vende tilbage samt de høje renter, der holder forbrugertilliden tilbage. 

Grund til optimisme
Netop renterne giver en vis grund til optimisme, vurderer Niels Ralund og henviser til, at der efterhånden er konsensus om, at der vil komme rentenedsættelser i løbet af 2024: 

”Det vil formentlig vise sig i forbrugertilliden, og så kan vi forhåbentligt få rystet den sidste forsigtighed af forbrugerne og få sparket dansk e-handel helt op i gear.”

Selvom forbrugertilliden er nogenlunde uforandret, ændrer det ikke ved, at forbrugertilliden på det seneste har peget mod bedring. Det er der god grund til, fordi privatøkonomien er i bedring.

Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden er minus 7,6 i marts. Det er omtrent uforandret sammenlignet med februar, hvor forbrugertilliden var minus 7,4.

Danskerne er ved at genvinde den tabte købekraft efter inflationen er aftaget og lønvæksten er taget til. Dertil nyder danskerne godt af at jobsikkerheden er god, fordi beskæftigelsen fortsat stiger.

Log ind og hent analysen

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil