{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. november 2024
Den 22. november indgik regeringen sammen med SF og Radikale Venstre en bred finanslovsaftale. Her er et overblik over de grønne tiltag i aftalen:
Partnerskab for takeaway-emballage
Et vigtigt grønt element i finansloven er etableringen af et partnerskab for genbrug af takeaway-emballage. Med en årlig bevilling på 5 mio. kr. fra 2025 til 2027 skal partnerskabet udvikle løsninger, blandt andet til pant- og retursystemer, harmonisering og standardisering af design samt udveksling af erfaringer om forbrugeradfærd.
Dansk Erhverv har længe efterlyst en national indsats på området og ser partnerskabet som et afgørende skridt i retning af mere bæredygtig emballage.
Når vi om få år køber en kop kaffe, bliver det højst sandsynligt i genbrugsemballage, da EU-kravene er på vej. Derfor giver det mening at forberede os nu og sikre, at standarder og indsamlingssystemer fungerer for både forbrugere og butikker,”
siger Andreas Hastrup Clemmensen, chefkonsulent for cirkulær økonomi og miljø i Dansk Erhverv.
For godt et år siden opfordrede Dansk Erhverv i et åbent brev – sammen med andre aktører – regeringen til netop at etablere et nationalt genbrugssystem for takeaway-emballager. Det er derfor glædeligt, at dette forslag nu ser ud til at blive til virkelighed. Du kan læse det åbne brev nederst på siden for flere detaljer.
Grønt håndværkerfradrag og udvidelse af servicefradraget
I Dansk Erhverv er vi glade for genindførelsen af håndværkerfradraget på 8.600 kroner per husstand og særligt servicefradraget på 17.500 kroner per husstand med den kommende finanslov. Det ”grønne håndværkerfradrag” målrettes klimasikring og energirenovering og dækker blandt andet over, at boligejere kan få fradrag for nye vinduer, hulmursisolering og etablering af omfangsdræn. Dansk Erhverv roser dette som et konkret skridt mod at gøre danske boliger mere bæredygtige.
Servicefradraget gør en stor forskel for mange danskere, der kan få hjælp til for eksempel rengøring, børnepasning og havearbejde, og bidrager samtidig til at øge beskæftigelsen og gøre op med sort arbejde. I finanslovsaftalen for 2025 lægges der op til, at det eksisterende fradrag udvides med reparation af hårde hvidevarer i hjemmet i et forsøg på at fremme reparationer og cirkularitet.
National handlingsplan for tekstiler
Det er også blevet besluttet at afsætte 10 mio. kroner årligt fra 2025 til 2028 til en national handlingsplan for tekstiler. Handlingsplanen kan blandt andet inkludere støtte til det frivillige sektorsamarbejde for tekstiler, som kan bidrage til at skabe retning for industrien. Det omfatter initiativer som:
Desuden foreslås det, at handlingsplanen rummer informationskampagner til borgerne om bæredygtigt tekstilforbrug samt en særlig indsats rettet mod onlinehandel. Formålet er at skabe øget opmærksomhed og oplysning med henblik på at reducere tekstilindustriens miljø- og klimamæssige aftryk.
”Dansk Erhverv er meget tilfreds med, at der i årets finanslov afsættes midler til en national handlingsplan for tekstiler. Omstilling af tekstilbranchen til en mindre forurenende branche kræver mange initiativer i hele værdikæden, hvor også forbrugernes adfærd er en vigtig del – noget der også vil blive sat fokus på i handlingsplanen. Endvidere er det meget positivt, at der i finansloven loves endnu flere kræfter til kontrolindsatsen i forhold til onlinemarkedspladser, så Danmark ikke oversvømmes af tøj og tekstiler, som kan være sundheds- og miljøskadelige”, siger Branchedirektør for detailhandel Lotte Engbæk Larsen.