Gemt

Black Friday: “Fornemmelsen er, at den bliver større end sidste år”

29. november 2024

Meldingerne fra netbutikkerne er, at en stærk start på Black Friday blev afløst af en flot formiddag og eftermiddag, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

”Det ser lovende ud,” kunne en morgenfrisk Niels Ralund konstatere i TV2 News kl. 06:20, da han blev spurgt ind til starten på selve Black Friday, hvor flere netbutikker åbnede for salget allerede i løbet af torsdag aften. 

”Jeg har fået de første meldinger fra butikkerne, og de ligger over salget fra sidste år”, lød det fra Niels Ralund. 

Da morgen blev til formiddag og eftermiddag var meldingen den samme: 

“Jeg har løbende talt med flere, der ligger væsentligt over sidste år. Fornemmelsen hos markedet er, at dette års Black Friday bliver større end sidste år.” 

Hos Rito.dk kan Daniel Mann Andersen bekræfte, at Black Friday startede lovende:  
”Vi ligger 12,5% over niveauet for hele Black Week, mens hvis det fortsætter, som det gjorde her til morgen, så kommer vi til at overgå vores egne forventninger.” 

Fremgang i Click&Collect 
Hos Bog & ide fortæller Nicolai Lind Jørgensen, Head of E-commerce, om to-cifrede vækstrater på webshoppen sammenlignet med samme periode sidste år. Denne vækst er især drevet af en stigende andel af klik & hent-ordrer, som nu udgør hele 62% af Bog & ide’s onlinebestillinger. 

”Vi skal ikke klage, da vi nu lægger pænt over salget sidste år, både online og i de fysiske butikker. Vores strategi om at sprede kampagnerne over flere dage i Black Week har skabt en stabil strøm af efterspørgsel. Vi vælger at fokusere på Black Week og Black Friday som de centrale dage, da vores erfaring viser, at mange kunder stadig afventer de største tilbud til selve Black Friday,” siger Nicolai Lind Jørgensen, Head of E-commerce hos Bog og Ide. 

49 procent flere transaktioner med MobilePay 
MobilePay har opgjort sin omsætning kl. 12:00 på selve Black Friday, 

  • Klokken 12:00 i dag havde der været 49 procent flere transaktioner med MobilePay end på samme tidspunkt på Black Friday sidste år. 
  • Hele Black Week har aktiviteten ligger højere end sidste år. Allerede i lørdags lå antallet af transaktioner 20 procent højere end samme lørdag i Black Week sidste år. Omsætningen lå også 20 procent højere. 
  • Mange handlende tyvstartede Black Friday online torsdag aften. Tallet for torsdag var 17 procent flere transaktioner/16 procent højere omsætning end torsdagen før Black Friday sidste år. 
  • Antal transaktioner og handelsvolumen hos MobilePay ligger indtil videre betydeligt højere end sidste år. Handlen var høj allerede i de tidlige morgentimer og toppede klokken 8:00 

”Hos MobilePay har vi igennem en del år noteret os en stor stigning i antallet af transaktioner i Black Week. Det hænger dels sammen med, at MobilePay er blevet en mere populær betalingsform, især på nettet, at nethandel generelt er steget – men også, at Black Friday og Black Week er blevet et større fænomen. Det gælder også i år, hvor tendensen med at handlen er spredt ud over hele ugen er stærkere end før,” siger Casper Højgaard, der er chef for e-handel hos MobilePay.  

”Efter et lidt trøstesløst år set gennem detailhandlens briller, så er meldingerne om denne Black Friday – trods navnet – et dejligt lyspunkt, der forhåbentlig er startskuddet for en stigende købelyst hos forbrugerne,” lyder det fra e-handelsdirektør Niels Ralund i Dansk Erhverv. 

   

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent