;
Gemt

Bombe under virksomhedernes retssikkerhed demonteret

27. november 2024

Regeringen har tilbagetrukket et forslag om at gøre det muligt at pålægge den tabende part i en sag ved Klagenævn for Udbud at betale for nævnets administration. "En sejr for virksomhedernes retssikkerhed", lyder det fra Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv var højlydt uforstående, da Erhvervsministeriet tilbage i september i forbindelse med høring af et lovforslag forslog, at der skulle indføres en hjemmel i lov om Klagenævnet for Udbud, der gør det muligt for ministeren at fastsætte regler om, at den tabende part i en sag ved Klagenævnet for Udbud skal kunne pålægges at betale en afgift for nævnets administration af sagen.

Formålet var at reducere antallet af klager ved Klagenævnet for Udbud, men ifølge Dansk Erhverv var det et unødvendigt tiltag:

"Fra Dansk Erhvervs side måtte vi jo konstatere, at antallet af klager ved Klagenævnet for Udbud er historisk lavt. Der kommer stort set ingen klager ind. Derfor forstod vi først og fremmest ikke intentionen med forslaget, ligesom det vil sende et mærkværdigt signal til parterne, da klager tjener et vigtigt formål med at skabe klarhed om fortolkning af lovgivningen", fortæller Morten Jung, der er branchedirektør for offentlig-privat samarbejde.

Dansk Erhverv glæder sig derfor over, at forslaget om at pålægge den tabende part i en sag ved Klagenævnet for Udbud at betale en afgift for nævnets administration af sagen, ikke var med, da lovforslaget blev fremsat den 5. november 2024.

En vigtig sejr for retssikkerheden
Med tilbagetrækningen af forslaget om at pålægge den tabende part afgiften ved administrativ behandling af sagen, sikrer vi retssikkerheden for virksomhederne. De klager, der ligger hos Klagenævnet for Udbud, er nemlig få, hvilket ifølge Dansk Erhverv understreger, at det i forvejen er få, der oplever udfordringer, ligesom en afgift ville gøre incitamentet til at klage, når der faktisk er noget at komme efter, mindre:

"Virksomheder klager ikke for sjov, for sagerne kan trække ud, og det er omkostningstungt i ressourcer i forvejen at klage. Derfor er det ikke sådan, at de få, der klager, gør det for sjov. Tilbagetrækningen er en sejr for virksomhederne og for samfundet som helhed", forklarer Morten Jung.

Havde man holdt fast i afgiften, ville det uden tvivl have svækket ikke kun virksomhedernes retssikkerhed, men også gjort det markant mindre attraktivt at være tilbudsgiver i Danmark. Det ville have forstærket tendensen til svækket konkurrence om offentlige opgaver og skabt usikkerhed om, hvorvidt samfundet får mest for pengene, når offentlige opgaver udbydes.

Kontakt

Offentlig-Privat Samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS
Medarbejderprofil