Gemt

Daniel Diness Andersen har opsagt 20 medarbejdere: ”Temu har presset vores omsætning i bund”

12. november 2024

Temus massive fremgang i Danmark har ført til faldende omsætning og stigende annoncepriser hos Temashop, der som konsekvens har afskediget 20 medarbejdere og droppet et planlagt robotlager. Virksomhedens direktør frygter, at han må dreje nøglen om, hvis ikke politikerne hurtigt sætter en stopper for Temus urimelige konkurrencevilkår.    

20 lagermedarbejdere.

Så mange har Temashop fyret på under et år på grund af faldende omsætning. Det svarer til hver femte medarbejder.

Og det er der én bestemt grund til, forklarer Daniel Dines Andersen, som er adm. direktør i virksomheden, der sælger udklædning og festudstyr online:

”Det er Temus indtog, som har ramt os hårdt. De har presset vores omsætning i bundkostet os millioner af kroner, og derfor har vi desværre måtte opsige mange af vores dygtige kollegaer.”

”Vi har kun en gang tidligere måtte afskedige i samme målestok, og det var under corona,” uddyber han.

Frygter at dreje nøglen om
Daniel Dines Andersen understreger, at han ikke har noget imod konkurrence. Det gør kun virksomheden skarpere. Problemet er, at Temu ikke er underlagt de samme regler og krav som europæiske virksomheder – og det gør konkurrencen unfair.

Temu er eksempelvis modsat europæiske virksomheder ikke underlagt et importøransvar. Det betyder, at de uhindret kan sende produkter, der ikke lever op til europæiske regler, til forbrugerne. Temu har også den fordel, at der ikke skal betales told, hvis varens værdi er under 150 euro, og derfor er mange pakker bevidst værdisat under det beløb.

”Det er helt urimeligt, at de ikke skal leve op til eksempelvis de samme regler om produktsikkerhed, som vi andre skal, eller betale told. Det kan vi simpelthen ikke konkurrere imod,”  forklarer Daniel Diness Andersen. 

Direktøren ved ikke, om han en gang i fremtiden vil kunne hyre nogle af de tidligere medarbejdere tilbage eller få de planlagte robotter tilbage:

”Jeg ved bare, at hvis politikerne ikke fjerner eksempelvis Temus fordel med manglende importøransvar og generelt sikrer, at vi spiller efter samme regler, så kan vi ikke klare os mod Temu. Vi kan ikke klare det her i mere end et par år. Så lukker vi.”

Fra vækst til nedgang
Temashop har i flere år haft stor succes. Virksomheden fra Fredericia har blandt andet vundet syv Gazelle-priser og fået gang i eksporten til flere lande – blandt andet Norge, Sverige og Finland.

Succesen betyder, at virksomheden har investeret i en markant lagerudvidelse på 4.000 kvadratmeter. En del af det nye lager skulle indrettes som robotlager for at kunne følge med væksten, men den plan er blevet droppet, forklarer direktøren og peger igen på Temus massive fremgang i Danmark som årsag:

”Vi har altid haft vækst, men i det seneste år er vores omsætning faldet med 18 procent. Det begyndte, da Temu kom til Danmark, og det er kun fortsat. I forbindelse med Halloween, som er en virkelig vigtig periode for os, faldt antallet af daglige ordrer med op til 2.500 - svarende til 20 procent.”

Nedgangen betydet, at Temashop har været nødt til at droppe robotlageret og nu overvejer at leje en del af lageret ud til andre virksomheder.

Stigende annoncepriser presser
Man siger, at en ulykke sjældent kommer alene. Det gælder også for Temashop. For Temu har ikke blot snuppet en stor del af omsætningen, den kinesiske virksomheds massive marketingsatsning har også hævet annoncepriserne på Google og Meta:

”Vores udgifter til annoncering på Google og Meta er vokset med mange millioner kroner, fordi Temu har satset så massivt og købt så mange annoncer. Det er hårdt, og når vi samtidig også mister omsætning, så kan det mærkes på bundlinjen – og desværre også ses på antallet af medarbejdere.”

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 6 ud af 10 danske netbutikker er presset Temu.

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil