Gemt

Den store byttesæson nærmer sig: Sådan er reglerne for butikkerne

11. november 2024

Mange forbrugere vil bytte julegaver allerede i dagene mellem jul og nytår. Her er en kort gennemgang af, hvordan byttereglerne egentlig er i henholdsvis fysiske butikker og på nettet.

Dagene mellem jul og nytår giver ofte travlhed i butikkerne, når danskerne skal have byttet de julegaver, der ikke ramte helt plet. Men hvordan er det nu lige med byttereglerne, når forbrugerne kommer ind i din butik eller sender varen købt på nettet tilbage til dig? Her kommer en kort gengivelse af de vigtigste regler. 

I de fysiske butikker
Forbrugerne har ikke en lovsikret ret til at kunne returnere eller bytte varer, der er købt i fysiske butikker – heller ikke når der er tale om julegaver. Det er derfor dig, der beslutter om du vil give en bytte- eller returret, og på hvilke vilkår du vil gøre det. Hvis du ønsker at give dine kunder en bytte- og eller returret, er det vigtigt, at du informerer klart og tydeligt om dette og hvilke regler, der gælder i lige præcis din butik.

Du bestemmer selv, om du alene vil give en bytteret, hvor forbrugerne ikke kan få pengene retur, men kun bytte til en anden vare eller om du vil give en returret, hvor forbrugerne også kan få pengene tilbage.

I netbutikkerne
Når du sælger til forbrugere via nettet, har dine kunder i langt de fleste tilfælde en lovsikret fortrydelsesret på 14 dage. Det gælder naturligvis også i julehandlen, men hvis du ønsker at give dine kunder en længere fortrydelsesfrist i forbindelse med julehandlen, er der nogle ting, som du skal være opmærksom på.

Særlige vilkår efter de første 14 dage

Hvis din kunde fortryder købet i løbet af de første 14 dage efter at have modtaget varen, så er det reglerne i forbrugeraftaleloven, der gælder. Derefter kan du selv fastsætte de vilkår, som skal gælde for fortrydelsesretten. Det betyder for eksempel, at du godt må stille krav om, at varen skal være ubrugt og eventuel i original emballage, hvis fortrydelsen sker efter de første 14 dage. Det kan du derimod ikke kræve, hvis fortrydelsen sker i løbet af de første 14 dage efter leveringen.

Det er vigtigt, at du klart og tydeligt gør kunderne opmærksomme på det, hvis der er særlige regler i forbindelse med fortrydelsesretten efter de første 14 dage, og at kunderne får det at vide, inden de foretager deres køb. Du må for eksempel gerne skrive, at de efter de 14 dage ikke kan få pengene tilbage, men alene har en bytteret, hvor de kan bytte varen til en anden vare. Hvis du bare skriver ”udvidet fortrydelsesret,” vil det være reglerne i forbrugeraftaleloven, der gælder i hele perioden.

Kunderne skal betale returforsendelse – men kun hvis du skriver det
Udgangspunktet i lovgivningen er, at forbrugerne selv skal betale for returforsendelsen ved fortrydelse, men det kræver, at du oplyser dem om det. Sørg derfor for, at det fremgår klart og tydeligt af dine handelsbetingelser, hvis dine kunder selv skal betale. Ellers kommer du til at betale for returforsendelserne.

Nedenfor har Dansk Erhverv lavet en lille guide til, hvad der gælder om bytte- og returret.

Dansk Erhvervs guide til byttereglerne 

Hvis gaverne er købt i din fysiske butik: 

  • Der gælder ingen lovsikret bytte- eller returret i de fysiske butikker, så det er dine bytte-/returvilkår, der gælder 
  • Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre du eller butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger 
  • Hvis du har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal forbrugerne overholde den 
  • Hvis du har tilbudt ”returret”, betyder det, at forbrugerne kan kræve købesummen tilbage 
  • Hvis du har tilbudt ”bytteret” betyder det, at forbrugerne kan bytte gaven til en anden vare i din butik, men de har ikke krav på at få pengene tilbage 
  • Du bestemmer selv, hvor lang bytte-/returperioden skal være
  • Du må gerne undtage visse varegrupper – for eksempel udsalgsvarer – fra bytte- og eller returretten. Du skal bare oplyse klart og tydeligt om det
  • Du kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos dig eller en anden butik i kæden, for eksempel via bon eller byttemærke 
  • Hvis du har stillet krav om, at varen skal returneres i uåbnet emballage, skal forbrugerne overholde dette 

Hvis gaven er købt via din netbutik

Ved handel på internettet er der en lovsikret 14 dages fortrydelsesret på langt fleste varer, men du må gerne forlænge den periode. Hvis du har fastsat særlige regler efter de første 14 dage, må forbrugerne acceptere dette, hvis du har oplyst klart og tydeligt om det

  • Hvis ikke du har forlænget fortrydelsesretten, udløber den 14 dage efter, at varen er blevet leveret til køberen – det kan altså være inden, at gaven overhovedet er givet
  • Varen kan kun byttes i dine fysiske butikker, hvis det fremgår af dine handelsbetingelser eller din markedsføring 
  • Forbrugerne skal inden fortrydelsesfristens udløb give dig en utvetydig meddelelse om, at de agter at benytte sig af fortrydelsesretten 
  • Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Du skal dog oplyse forbrugerne om dette i dine handelsbetingelser.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til byttereglerne, så er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil