;
Gemt

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

05. november 2024

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.   

Årets vigtigste salgsperiode er godt i gang for de danske netbutikker, og hos mange virksomheder er forventningen, at forbrugerne slipper forsigtigheden og shopper løs her sidst på året. 

I Dansk Erhvervs seneste medlemsundersøgelse blandt netbutikkerne svarer knap halvdelen (48 procent), at de forventer, at salget i 4. kvartal vil overgå samme periode sidste år. Den forventning deler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv: 

”Forbrugerne har været forsigtige hele året, men jeg tror, at mange vil slippe den forsigtighed nu, hvor vi rammer Black Friday og juletiden.” 

”Mange forbrugere har formentlig fulgt nyhedsstrømmen om renterne og inflationen, og her må vi sige, at det går den rigtige vej set med forbrugerbriller. Det kan formentlig få nogle til at skrue op for forbruget,” uddyber han. 

Han forventer dog ikke, at forbrugerne vil droppe alle hæmninger: 

”Vi kan jo konstatere, at forbrugertilliden stadig er lav og faktisk har været lidt faldende den seneste tid, så vi kommer nok ikke til at se et kæmpe spring.” 

Temu bekymrer  
Mens et flertal forventer øget salg, så vokser den andel, der er mere bekymrede for fremtidens salg fra 14 procent i 2. kvartal til 20 procent i 3. kvartal.  

Stigningen skyldes formentlig bekymringen for, om forbrugerne vil kigge mod Temu for billige varer, siger Niels Ralund.  

”Vi har ikke spurgt direkte i undersøgelsen, men jeg har talt med talrige medlemmer, der siger, at de er nervøse for Temu. Og det kan jeg godt forstå, for vores analyser viser jo, at Temu har stort held med at indfange de danske forbrugere. Det vil de desværre sikkert også have i forbindelse med Black Friday og julen, og det kan sagtens ramme salget hos mange. "

Han peger på, at virksomheden Temashop har været nødsaget til at afskedige 20 medarbejdere, fordi kunderne i højere grad handler hos Temu: 

”Det er dybt bekymrende, og jeg håber, at forbrugerne tænker sig godt om i år – og at politikerne gør, hvad de kan for, at det skal blive sidste år med den bekymring.” 

Afdæmpet salg i 3. kvartal 
Undersøgelsen viser også, at 3. kvartal ikke levede helt op til forventninger hos en del netbutikker. I hvert fald svarer 26 procent, at salget var lavere end samme periode sidste år. I 2. kvartal var det blot 18 procent, der svarede det.  

”Det var stadig cirka halvdelen, der oplevede fremgang, men at flere har set et faldende salg er da en smule bekymrende. Jeg vil dog tillade mig at håbe, at en del simpelthen gemmer nogle indkøb til Black Friday og Black Month,” slutter Niels Ralund.  

E-handelsbarometer Q3 2024: Extra fokus: Black Friday (og Singles Day)

pdf

Download

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent