{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
# | Virksomhed | CVR | Medlemskab | Adresse |
---|---|---|---|---|
{{index+1}} | {{company.name}} | {{company.cvr}} | {{company.membershipType}} | {{company.address}} |
Kan du godkende følgende oplysninger?
Det er væsentligt højere end gennemsnittet blandt danske virksomheder. Er det korrekt?
Det er væsentligt lavere end gennemsnittet blandt danske virksomheder. Er det korrekt?
Vi kan se, at lønsummen er faldet med {{formatCurrency(payrollFall, 'blur')}} kr. i forhold til sidste år. Er det korrekt?
Den samlede lønsum indberettet
Antal ansatte omregnet til fuldtidsansatte (årsværk i {{year-1}})
Antal ansatte (talt i hoveder) ansat i september måned {{year-1}}
Hvis du har yderligere kommentarer kan du skrive dem her:
Vi kontakter dig, hvis vi har spørgsmål til denne indberetning
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, så bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. november 2024
Symbolet på legetøjsvirksomheden Andemors Verden er en stor grøn badeand, der ubesværet flyder rundt på vandet og spreder glæde.
Virksomhedens stifter og ejer, Line Marie Wibroe, ville ønske, at hun havde lige så let ved at flyde ovenpå.
Men som selvstændig erhvervsdrivende bliver hun tynget af, hvad hun selv beskriver som en ”massiv” mængde krav og regler, som hun hver dag er nødt til at forholde sig til.
Samtidig oplever hun, hvordan kinesiske onlineplatforme brager ind på markedet uden at blive mødt med samme kontrol som de danske og europæiske konkurrenter.
”Det er som om, at vi alle sammen skal ud at svømme, og så har nogle af os fået et blybælte på, mens der ligger en sylfide med opdriftsvest på foran os,” siger Line Marie Wibroe.
Sylfiden, hun taler om, er selvfølgelig den kinesiske gigant Temu, der på rekordtid er blevet den næstmest benyttede webshop i Danmark.
”Nu står forhandlernes kunder med fotos af billige kopivarer fra Temu og spørger, om de kan matche prisen. Imens gør Temu ikke noget for at overholde de regler, vi andre bruger energi på,” siger Line Marie Wibroe.
Siden Andemors Verden blev grundlagt i 2011, har Line Marie Wibroe gjort en dyd ud af at leve op til de regler, hun som virksomhedsejer bliver mødt med.
”Vores virksomhed har i dag flere hatte på, fordi vi både producerer vores egne produkter fra bunden og importerer internationale legetøjsbrands. Vi har skullet blive dygtigere til nogle ting, og vi skal vide og kunne noget mere. Det har vi brugt tid og kræfter på at sætte os ind i – og det er vi glade for, så det er ikke piv-piv,” understreger hun.
I dag vurderer Line Marie Wibroe, at hun og medejer Stine Fenger-Mieritz bruger knap en tredjedel af deres arbejdstid på at overholde regler. Mærkningskrav. Affaldssortering. Regler for produkter til fødevarer. Dokumentation. Indberetning af papmængder. Bortskaffelse af affald.
”Det er som at tage en ny uddannelse. Du skal have en masse dokumentation, som du skal indhente. Du skal lave tekniske ark og tjekke produkterne for, at nu er der styr på det. Den proces er tidskrævende og dyr. Og så er vi ikke engang kommet til at tale om emballagen endnu”, griner hun.
Mens nogle af reglerne er klokkeklare, kan andre fortolkes. Derfor er Andemors Verden i tæt kontakt med samarbejdspartnere fra andre EU-lande for at høre og fagfolk, hvordan de opfatter en given regel.
”Der er hele tiden noget nyt. I virkeligheden er det også nogle gange tanken om alt det, vi skal have styr på, der stresser mere end det at gøre tingene,” siger Line Marie Wibroe.
Selvom Line Marie Wibroe med egne ord forsøger at være en duks, der gør alt for at være på forkant med krav og regler, fik virksomheden for et par år siden en bøde, fordi et motoriklegetøj fra en udenlandsk leverandør ikke havde det rette klistermærke på.
”Det skal stå på lokalt sprog, hvis der er advarsler der vedrører brugen af produktet. Det stod på alle mulige sprog, det stod bare ikke på dansk. Det klistermærke var misset”.
Bøden lød på 50.000 kroner, men blev efterfølgende sat ned til 25.000 kroner, fordi det var en førstegangsforseelse.
”Jeg kan stadig huske, da en betjent ringede og afhørte mig om det her manglende klistermærke. Det var på ingen måde svært at spore den vare, og der har aldrig været problemer med produktet. Alt der manglende var en sætning på dansk. Jeg har aldrig været så tæt på at få et angstanfald. Det har været rigtig svært. Det har været et af de tidspunkter, hvor vi virkelig overvejede, om vi skulle fortsætte. Men både Stine og jeg elsker den her branche.”
“I øvrigt kan det godt nogle gange være lidt en gråzone, hvornår det er en advarsel eller ej - hvorfor vi ofte kan komme i tvivl og det kan godt give ondt i maven alene at være bange for at gøre noget forkert”.
Ifølge Line Marie Wibroe er der god grund til langt de fleste regler. Især når det som i hendes branche ofte handler om børns sundhed og sikkerhed. Problemet er, mener hun, at proportionerne nogle gange er skæve.
”Jeg kan vågne om natten og tænke på, om der er overset et produkt, som ikke fik klistermærke på. Det er jo ikke som at være læge og have glemt at fjerne en patients blindtarm, men det føles næsten sådan,” siger Line Marie Wibroe og fortsætter:
”Jeg har ikke en følelse af at kunne have en dialog med myndighederne, hvis vi gør noget galt. Jeg kunne godt tænke mig, at det ikke var sådan, og at jeg i stedet kunne få hjælp og rådgivning. Men i stedet for at give op har vi reageret ved at blive dygtigere.”
På to år har Andemors Verden mistet en stor del af den omsætning, det har taget ti år at bygge op. Men opdriften i Line Marie Wibroe er ikke til at tage fejl af.
”Nu er vi faktisk så langt nede, at vi ville kunne få en gazelle igen,” siger hun med et grin.