;
Gemt

Nu sker det: Sikkerhedsstyrelsen lancerer kampagne målrettet Temu

20. november 2024

Som led i det øgede politiske fokus på Temu lancerer Sikkerhedsstyrelsen en kampagne, der skal advare forbrugerne om, at de risikerer at købe farlige produkter, hvis de handler hos den kinesiske gigant. Dansk Erhverv er medafsender på kampagnen, men arbejder for, at det bliver den sidste af sin slags.  

Billede: Fra kampagnen

I oktober meddelte Erhvervsminister Morten Bødskov, at myndighederne ville skærpe kontrollen med kinesiske Temu og lignende platforme.  

Som led i det arbejde fik Sikkerhedsstyrelsen til opgave at screene Temu for ulovlige og farlige produkter med henblik på at få dem fjernet. 

Ministeren annoncerede også, at der ville blive søsat en kampagne for at advare forbrugerne om risikoen for at købe farlige produkter på Temu og andre platforme uden for EU. 

Den kampagne bliver nu lanceret under overskriften ”Sikkerheden er på spil.” 

Fjern behovet for kampagner 
Kampagnen, der består af fire korte film, som vil vist på sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok, er støttet af Dansk Erhverv. 

Du kan se kampagnen via dette link.

Lotte Engbæk Larsen, Branchedirektør i Dansk Erhverv Handel, håber, at kampagnen kan få forbrugerne til at tænke sig om, hvis de overvejer at handle hos eksempelvis Temu: 

”Det er vigtigt at gøre forbrugerne opmærksomme på, at Temus lave priser faktisk er for gode til at være sande, og at man risikerer at købe farlige produkter. Derfor bakker vi op om kampagnen.”  

Lotte Engbæk Larsen håber dog, at kampagner som denne bliver overflødige hurtigst muligt: 

”Hvis Temu og andre lignende platforme var underlagt samme regler for produktsikkerhed som danske og europæiske virksomheder og i øvrigt blev kontrolleret, så ville det ikke være nødvendigt at bruge ressourcer på at advare forbrugerne. Det ville samtidig fjerne den unfair konkurrencefordel, som særligt Temu nyder godt af. Det arbejder vi for.” 

Ens regler 
Dansk Erhverv foreslår, at onlinemarkedspladser får de samme forpligtelser som alle andre virksomheder. Samtidig opfordrer vi til hurtig indførelse af et importøransvar, så der altid findes en ansvarlig part inden for EU for produkter. 

Derudover skal toldgrænsen fjernes, så der bliver betalt told af pakkerne. Reglerne for emballage, affald, falske tilbud, kopiprodukter og så videre skal også overholdes og gælde for onlinemarkedspladser, så der skabes en lige konkurrencesituation. 

Dansk Erhverv arbejder også for øget kontrol og håndhævelse af de eksisterende regler. Endelig opfordrer vi til en mere aktiv anvendelse af produktloven fra 2020, som giver Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at udstede bøder og blokere adgangen til hjemmesider. 

Du kan læse mere om kampagnen og se en video via dette link. 

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent