Gemt

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

21. november 2024

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring. 

Butikkerne kan se frem til et flot salg i forbindelse med Black Friday, som rammer landet den 29. november.

Det viser en ny forbrugeranalyse, som Dansk Erhverv har lavet i forbindelse med den store shoppedag.

4 ud af 10 forbrugere svarer, at de er klar til at shoppe i forbindelse med Black Friday. Det er samme niveau som sidste år. Til gengæld er det beløb, som forbrugerne forventer at shoppe for, vokset med 16 procent til 3650 kr.

”Det er en positiv udvikling, som vil blive modtaget med glæde hos butikkerne, der har kæmpet en del med forsigtige forbrugere i et godt stykke tid nu,” konstaterer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Han peger på, at historikken viser, at forbrugerne ofte ender med at bruge flere penge end forventet:

”I år falder selve Black Friday desuden på en lønningsdag, og det kan formentlig få flere danskere til at shoppe lidt ekstra.”

Temu bekymrer
Der er dog et markant hår i suppen for butikkerne. Analysen viser, at 4 ud af 10 forbrugere, der vil handle i forbindelse med Black Friday, forventer at handle i udenlandske netbutikker.

Selvom flere vil handle i danske butikker og netbutikker, er det en markant og bekymrende andel, lyder det fra Niels Ralund. Han vurderer, at det i høj grad skyldes Temus store succes:

”Vi spørger ikke, hvor de vil handle, men jeg kæder det selvfølgelig sammen med den voldsomme fremgang, som Temu har haft i Danmark det seneste års tid.”

Hvis forbrugerne sætter handling bag ordene, så vil det ramme de danske virksomheder, vurderer han og peger på, at Temu allerede nu presser virksomhederne:

”Omsætningen i forbindelse med Black Friday er virkelig vigtig for mange virksomheder, så hvis Temu og andre udenlandske netbutikker æder en stor portion af den, så er det problem. Og det er helt klart noget, det bekymrer virksomhederne.”

Problemet bliver ikke mindre af, at Temu har presset annoncepriserne op, forklarer han:

”Jeg hører fra flere virksomheder, at den lige har fået et ekstra nøk i forbindelse med Black Friday. Det er en skidt kombination for de danske virksomheder.”

Black Friday kickstarter julesalget
Vanen tro benytter mange forbrugere sig af de mange gode tilbud til at få handlet julegaver.

8 ud af 10 forbrugere, der vil handle på Black Friday, vil købe julegaver. Mere end halvdelen af forbrugerne vil handle ting til sig selv, mens hver fjerde bruger shoppedagen til at købe gaver til eksempelvis fødselsdage.

 

Analyse Black Friday 2024 Dansk Erhverv

pdf

Download

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent