;
Gemt

Ny e-eksportguide: Alt hvad du skal vide om registrering, moms og skat i Tyskland

20. november 2024

Danske virksomheder, der ønsker at ekspandere til Tyskland via e-handel, får nu en hjælpende hånd med et nyt tillæg til den populære e-eksport guide. Tillægget fokuserer på de komplekse områder som registrering, moms og skat – vigtige emner, der kan være afgørende for en succesfuld entré på Europas største marked.

Tyskland er Europas største økonomi og et af de største e-handelsmarkeder i verden. For danske virksomheder er det derfor en oplagt mulighed at udvide deres forretning hertil. Men reglerne omkring skat og moms i Tyskland er væsentligt anderledes end i Danmark og kan hurtigt blive en barriere for vækst, hvis man ikke er ordentligt forberedt.

”Med tillægget til e-eksport guiden ønsker vi at gøre det lettere for danske virksomheder at navigere i de administrative krav, der er forbundet med at sælge i Tyskland. Vi oplever ofte, at virksomheder bliver overvældede af de mange regler, og det kan resultere i forsinkelser eller unødvendige omkostninger,” udtaler Jens Wedenborg, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Du kan se guiden om det tyske marked her.

4 vigtige punkter i det nye tillæg: 

  1. Salg af varer B2C:
    Danske selskaber med online salg til tyske forbrugere skal opkræve den tyske moms på salget og bør derfor tilmelde sig enten Moms One Stop Shop (MOSS) hos dansk SKAT eller få en tysk momsregistrering.
  1. Salg af varer B2B:
    Danske selskaber med salg til tyske virksomheder, hvor de solgte varer befinder sig i Danmark på salgstidspunktet, skal sælge varerne under regler for Zero rated goods, EU-salg uden moms til tyske virksomheder. Varer, der sælges fra tysk lager til tyske virksomheder, vil skulle momsbehandles efter tyske regler og transaktionen er at betragte som en nationalt salg i Tyskland.
  1. Registreringskrav og forhold:
    Danske selskaber med registreringspligt i Tyskland skal søge om momsregistrering hos det Finanzamt, hvor selskabet har aktivitet. Selskaber uden fast driftssted i Tyskland hører i udgangspunktet til i Flensborg.
  1. Regler om lokal momsregistrering:

Hvis virksomheden ikke har et fast forretningssted i Tyskland eller er en enkeltmandsvirksomhed med fast bopæl, skal virksomheden momsregistreres, så snart den genererer en momspligtig omsætning iht. tyske regler.

Praktisk hjælp til virksomheder
Tillægget er udviklet i samarbejde med TimeVat, som er eksperter i udenlandsk momsregistrering, momsindberetning og momsrapportering.

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent