;
Gemt

Ny undersøgelse: På disse tidspunkter sender dine konkurrenter flest nyhedsbreve

14. november 2024

Der bliver sendt flest nyhedsbreve søndag og torsdag aften. Det viser en ny stor undersøgelse. Her får du to eksperters bud på, hvad du kan bruge den viden til.


Nyhedsbreve er vigtige.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at nyhedsbreve er vigtigere end eksempelvis sociale medier, reklamer og omgangskredsen, når det gælder om at få kunder til at vende tilbage til en butik.

Nyhedsbreve er samtidig en mindre prisfølsom marketingkanal end eksempelvis annoncer på sociale medier.

Derfor sender alle virksomheder nyhedsbrev ud.

Skil dig ud fra mængden
De fleste netbutikker sender deres nyhedsbreve ud søndag og torsdag aften. Det kan e-mailbureauet Ackermann på baggrund af en undersøgelse af 3.474 nyhedsbreve fra 129 afsendere i kategorierne “tøj og mode”, “retail og forbrugsvarer”, “have og hus” samt “skønhed og personlig pleje” konkludere.

”Okay. Godt at vide. Men hvad skal jeg så bruge den information til?”

Du kan blandt andet bruge den til at skille dig ud fra konkurrenterne, forklarer Casper Ackermann, der er stifter af virksomheden.

”Når du ved, hvornår dine konkurrenter typisk sender ud, så kan du prøve at sende på andre tidspunkter for at se, om du rammer noget guld - det kan jo være, at konkurrenterne blot har valgt en fast udsendelsesdag, uden at der ligger en større grund bag det.”

Det kan sagtens vise sig, at det ikke giver mening at ændre tidspunkt, men så er beslutningen på data, forklarer han.

Generelt opfordrer han til, at man bruger tallene som en påmindelse om, at man skal eksperimentere med sine nyhedsbreve:

”Markedet ændrer sig hele tiden, så det, der virkede i går, virker ikke nødvendigvis i dag. Derfor er det en god ide en gang imellem at gå ind og teste for enten at få bekræftet det, man gør, eller finde ud af, at man skal gøre noget andet.”

Hvornår handler dine kunder?
Rasmus Leth Skjoldan, marketingdirektør hos den danske softwarevirksomhed, Hello Retail, er enig i, at tallene er en god anledning til at eksperimentere med udsendelsestidspunkter. Han vil dog også slå et slag for, at netbutikkerne også skal tage højde for, hvornår deres kunder faktisk handler – data, som netbutikkerne selv har:

“Størstedelen af e-handlere sender deres nyhedsbreve på de samme tidspunkter. Imens de kæmper om opmærksomheden i overfyldte indbakker, kan du faktisk ramme dine kunder, når de er klar til at købe. Data lyver ikke, og vores analyser viser, at rigtig mange e-handlere promoverer deres produkter på ufordelagtige tidspunkter - fordi 'det gør alle andre'. Det er en kæmpe mulighed for dem, der tør følge data i stedet for flokken."

Han uddyber:

"Det interessante er, at selv indenfor samme kategori ser vi dramatiske forskelle i købsmønstre. Tag for eksempel elektronik: Smart TV har højest konvertering omkring kl. 9 om morgenen, mens andre elektronikprodukter følger helt andre mønstre. Det understreger, hvor vigtigt det er at have en nuanceret tilgang til både nyhedsbreve og produktpromotion."

Hvis man bruger den data, kan man finde de bedste tidspunkter at ramme kunderne på:

"Et klassisk eksempel på fejlagtig 'common sense' er løbesko. Mange tror, at de bedst promoveres om morgenen, når motivationen er høj. Men data viser, at den bedste salgstid er det klassiske tidspunkt mellem 18 og 20, afhængigt af ugedagen.”

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent