{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
DANSK ERHVERV | PERSONALE | 14. NOVEMBER
Hvad er platformsarbejde?
Direktivet definerer digitale arbejdsplatforme som enhver fysisk eller juridisk person, der leverer en tjeneste, som opfylder alle følgende krav:
Platformsarbejde dækker derfor over mange forskellige typer af arbejde, fx oversættelse af dokumenter, levering af dagligvarer, madudbringning eller andet.
Typisk vil en slutbruger bestille en ydelse via en app, hvorefter automatiserede processer vil fordele opgaven til en platformsarbejder, hvorefter platformsarbejderen leverer den bestilte ydelse.
Øget fokus på ansættelsesforhold og arbejdsvilkår
Direktivet indfører en ny "formodning om ansættelse", der skal hjælpe platformsarbejdere med at opnå lønmodtagerrettigheder, når de reelt arbejder som lønmodtagere. Dette betyder adgang til rettigheder såsom feriepenge, arbejdstidsregler og forudsigelighed omkring arbejdsvilkår m.v.
Direktivet indfører derudover regler for algoritmisk ledelse, der skal gøre det nemmere for platformsarbejdere at gennemskue, hvordan platformen overvåger og planlægger arbejdet gennem algoritmer. Det omfatter blandt andet regler om, at platformsarbejdere ikke må opsiges via algoritmiske beslutninger alene, men at der altid skal være en menneskelig beslutning bag en opsigelse.
Formodningsreglen
Direktivet indfører en formodningsregel, hvorefter kontraktforholdet mellem en digital arbejdsplatform og en platformsarbejder formodes at være et ansættelsesforhold, når der konstateres forhold, der tyder på kontrol og ledelse i henhold til gældende national ret, kollektive overenskomster eller praksis i medlemsstaterne.
Det påhviler herefter den digitale arbejdsplatform at bevise, at det pågældende kontraktforhold ikke er et ansættelsesforhold som defineret i den enkelte medlemsstats nationale lovgivning.
Tidligere forslag til direktivet indeholdt konkrete betingelser for klassificeringen af platformsarbejderen, men dette er ikke medtaget i det endelige direktiv. Der er med det vedtagne direktiv derfor tillagt medlemsstaterne større frihed i forhold til implementering i national ret.
Regler om algoritmisk ledelse på arbejdspladsen
Et andet formål med direktivet er at fastsætte regler for algoritmisk ledelse på digitale arbejdsplatforme, da arbejdsplatformene i høj grad benytter sig af algoritmer til organisering og ledelse af arbejdet. Reglerne har til formål at skabe større gennemsigtighed i arbejdsplatformenes brug af algoritmer til overvågning og personalebeslutninger.
Reglerne medfører blandt andet:
Implementering i Danmark inden for to år
Danmark har nu to år til at implementere direktivet, hvilket skal ske i dialog med arbejdsmarkedets parter.
Dansk Erhverv følger implementeringen af direktivet i dansk ret tæt og kommunikerer løbende ud om processen.
Kontakt Dansk Erhverv, hvis du har spørgsmål til platformsdirektivets eventuelle betydning for din virksomhed.