;
Gemt

Økologien vinder igen indpas: Forbrugernes tillid vender tilbage

26. november 2024

Danskerne er igen begyndt at finde vej til de økologiske varer på hylderne i dagligvarebutikkerne, en udvikling der skaber optimisme i branchen.  

Ifølge Økologisk Landsforening går det fremad, da salget af økologi i tredje kvartal steg med hele 13,6 %. Det er især i kategorier som kød, fjerkræ, frugt og grønt, at væksten kan mærkes. Tallene er offentliggjort af Økologisk Landsforening på baggrund af en analyse fra Kauza.  
Den solgte varemængde af økologi er ydermere steget med 5,9 %, hvilket viser, at væksten ikke kun skyldes prisstigninger, men i højere grad er et udtryk for et stigende forbrug af økologiske varer.  
 
Frugt og grønt fortsat populært  
Frugt og grønt fortsætter med at dominere økologimarkedet med markedsandele på 29 % for frugt og 38,1 % for grønt. Den samlede økologiandel i dagligvarer var omkring 13 % i tredje kvartal af 2024. Økologien vokser generelt på tværs af de fleste kategorier, bortset fra frostvarer, hvor salget er faldet fra 6,6 % til 6,2 %.  
Økologisk Landsforening understreger, at detailhandlen fremadrettet skal sikre et bredt udvalg af økologiske varer for at imødekomme den stigende efterspørgsel, især efter at nogle butikker har reduceret sortimentet under stagnationen i økologisalget. Detailhandlen kan ud fra dette se den stigende købslyst som en mulighed for at vækste i en kategori af varer, der længe har været udfordret af prisfølsomhed. 
 
Usikker fremtid for Det Økologiske Spisemærke  
Samtidig med den stigende efterspørgsel på økologi i dagligvarehandlen, er fremtiden for Det Økologiske Spisemærke dog noget mere usikker. Mærket, der certificerer spisesteder for deres økologiske indkøb fordelt på tre niveauer (guld, sølv og bronze), har ikke modtaget de nødvendige midler på finanslov 2025, på trods af en opfordring fra Dansk Erhverv og 17 andre aktører til regeringen herom. Derfor er der risiko for, at mærket forsvinder med udgangen af 2025. Læs mere om Dansk Erhvervs fokus på Det Økologiske Spisemærke
 
Den manglende finansiering skaber usikkerhed om Det Økologiske Spisemærkes fremtid, selvom mærket kan bidrage til at nå regeringens målsætning om at fordoble økologisk forbrug, areal og eksport frem mod 2030. Mærket vil også blive relevant, når den nye skolemadsordning træder i kraft som en del af finanslov 2025. Dansk Erhverv vil derfor fortsætte med sit arbejde for en bevarelse af Det Økologiske Spisemærke.  

Kontakt

Handel

Saoirse McKeever Andersen

Fagchef for fødevarer