{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
20. november 2024
Trin 1: Skab en forståelse af medarbejdernes transportvaner
Få et klart overblik over medarbejdernes nuværende pendling. Her kan en grundig dataindsamling danne grundlag for både mål og tiltag. Overvej at lave en spørgeskemaundersøgelse, hvor I kortlægger medarbejdernes valg af transportmiddel, gennemsnitlige pendlerafstand og hyppighed af arbejdsdage. Denne information kan også suppleres med nationale gennemsnitstal, hvis individuelle data ikke er muligt at indhente. Når I har skabt en baseline, kan denne bruges til at måle forbedringer over tid.
Trin 2: Beregn CO₂-udledningen fra medarbejderpendling og inkluder det i jeres CSRD-rapportering
Når dataindsamlingen er på plads, er det tid til at beregne det samlede CO₂-aftryk fra medarbejdernes pendling. Drivhusgasprotokollen har udarbejdet en Scope 3 Calculation Guidance til at udregne de samlede udledninger. Start med at identificere emissionsfaktorer for de forskellige transportmidler. For eksempel har cykling og gang en emissionsfaktor på 0, hvorimod en benzinbil har en faktor på over 200.
I kan udregne den samlede udledning ved at kombinere informationen om antal medarbejdere, deres pendlerafstand og transportvalg. Ved at gange denne data med emissionsfaktorerne får I et præcist billede af jeres årlige CO₂-udledning fra medarbejderpendling. Disse beregninger kan fremhæves i CSRD-rapporten og giver jer en klar forståelse af, hvor I står i dag.
Emissionsfaktorer g CO2e / køretøj eller passager km |
• Bus (diesel) 117 |
• Tog (uspecificeret) 38 |
• Elbil 17,7 |
• Dieselbil 166,5 |
• Benzinbil 202,4 |
• Hybridbil 137,2 |
• Elcykel 1 |
• Cykel 0 |
• Gang 0 |
2023-data fra Erhvervsstyrelsens Klimakompas med undtagelse af emissionsfaktoren for elcykel, der er udregnet ud fra en forudsætning om, at batteriet på en elcykel bruger 10Wh per km. Der benyttes en Tank to Wheel CO2-model, der inkluderer den CO2e-udledning, der udledes fra tankstander og til hjul – dvs. den udledning, som et transportmiddel har udledt ved selve transporten. Derfor vil både cykel og gang udlede 0 gram CO2e/km. |
Trin 3: Udvikl cykelvenlige faciliteter og initiativer
For at understøtte medarbejderne i at vælge cyklen er det nødvendigt at skabe gode cykelvenlige faciliteter på arbejdspladsen. Overvej at etablere sikre cykelparkeringspladser, bade- og omklædningsrum og måske endda en mindre værkstedsløsning til små cykelreparationer. Mange medarbejdere vil være mere tilbøjelige til at cykle, hvis arbejdspladsen gør det praktisk muligt.
Derudover kan økonomiske incitamenter som cykelbonusser, leasingordninger for elcykler eller rabataftaler på cykeludstyr motivere flere til at vælge cyklen frem for bilen. Disse tiltag viser, at I som virksomhed investerer aktivt i medarbejdernes sundhed og trivsel, og de kan inkluderes som bæredygtighedsfremmende initiativer i jeres rapportering.
Trin 4: Motivér medarbejderne til at cykle mere
Udover praktiske faciliteter er løbende motivation og kommunikation afgørende for at skabe en cykelkultur. En måde at engagere medarbejderne på er ved at deltage i kampagner som Cyklistforbundets årlige Vi Cykler Til Arbejde og Vintercyklingsugen. Her kan medarbejderne udfordre hinanden og få glæde af en fælles aktivitet, som også har positive effekter.
Ved at følge disse fire trin kan jeres virksomhed arbejde struktureret med medarbejdercykling som en del af jeres bæredygtighedsstrategi. Ikke alene bidrager det til at reducere jeres klimaaftryk, men det viser også en engageret indsats for medarbejdernes trivsel og sundhed.
Cyklistforbundet har udarbejdet en vejledning til, hvordan I som virksomhed konkret kan udregne og rapportere på medarbejderpendling. Du kan finde vejledningen og inspiration til at komme i gang på Cyklistforbundets hjemmeside: Inkluder medarbejdercykling i jeres CSRD-rapportering.