;
Gemt

Trafikstyrelsen med status på anløbsforbud for russiske skibe i europæiske havne: Se reglerne her

20. november 2024

Trafikstyrelsen har udsendt en kort status på reglerne om anløbsforbud for russiske skibe i europæiske havne, som er en del af de omfattende sanktionspakker fra EU mod Rusland som følge af invasionen af Ukraine. Bliv klogere på reglerne her.

Siden den 16. april 2022 har det været forbudt for havne i EU at modtage fartøjer, der er registreret under russisk flag – og siden den 8. april 2023 er det forbudt for havne i EU at modtage fartøjer, der er certificeret af Russian Maritime Register of Shipping.

Sanktionerne mod Rusland som følge af invasionen af Ukraine er alle forankret i samme retsakt – nemlig i den såkaldte forordning nr.  833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, som vedrører en lang række sektorer. Sanktionerne vedtages løbende i regi af de såkaldte sanktionspakker – senest den 14. sanktionspakke, der blev vedtaget den 24. juni 2024.

Bestemmelser på havneområdet
For at skabe et overblik over de sanktioner, der p.t. gælder på havneområdet, har Trafikstyrelsen udarbejdet et kort statusnotat, som kan tilgås nederst i artiklen. De relevante bestemmelser i forordningen på havneområdet er:

  • Artikel 3ea, som er rettet mod russiskflagede skibe og mod skibe, der er certificeret af det russiske skibsregister.
  • Artikel 3eb, som er rettet mod skibe, som havnen må formode har foretaget skibsoverførsler under sejladsen til havnen i strid med forbuddene i forordningen.
  • Artikel 3ec, som er rettet mod skibe, som havnen må formode har deaktiveret sit skibsnavigationssystem under sejladsen til havnen, når skibet transporterer råolie eller olieprodukter, som er omfattet af forbuddene i forordningen.
  • Artikel 3s, som henviser til bilag XLII, der for nærværende oplister 27 navngivne fartøjer, som er afskåret fra fysisk adgang til havne i EU.

Havne bærer selv ansvaret for at overholde reglerne 
Det er de enkelte havne, der er bundet af reglerne, og det er derfor havnenes ansvar at  sikre, at der ikke gives adgang til skibe, som er omfattet af forbuddene. Trafikstyrelsen stiller sig til rådighed, hvis der opstår tvivl om reglernes fortolkning – herunder hvis der er tvivl om, hvorvidt konkrete anløb kan tillades. Dansk Erhverv bistår meget gerne med at række ud til Trafikstyrelsen.

Kort status på anløbsforbudene

pdf

Download

Kontakt

Transport

Morten Lorentzen

Chefkonsulent