;
Gemt

Undgå svindelmails: Dette skal du være opmærksom på

15. november 2024

Som virksomhed kan man nemt blive udsat for svindelmails. Det er ofte kriminelle, der på den ene eller anden måde forsøger at lokke penge ud af dine medarbejdere. Det er derfor vigtigt, at man er på vagt for svindelmails og forbereder medarbejdere på de mest typiske svindelmails. 

Svindelmails kaldes også for CEO-fraud og BEC-fraud (Business Email Compromise) og henviser til handlinger, hvor kriminelle går målrettet efter virksomheder. Svindlen foregår ofte ved, at en medarbejder i virksomheden kontaktes af en kriminel, der udgiver sig for at være virksomhedens direktør eller leverandør. Den falske direktør eller leverandør anmoder herefter ofte om en pengeoverførsel, der typisk går til udlandet, køb af gavekort eller betaling af en falsk faktura.

Særligt de seneste år har flere virksomheder oplevet store problemer med svindelmails – og de kriminelle bliver desværre kun dygtigere til at svindle.  
Det kan være svært at gennemskue, hvornår noget er svindel. Derfor er det yderst vigtigt, at man som virksomhed gør egne medarbejdere komfortable med fænomenet og gør dem opmærksom på de typiske tendenser indenfor svindelmails. Herunder vil man kunne finde seks gode råd til, hvordan man som virksomhed kan forebygge mod svindelmails:  

  1. Kontakt kunden eller leverandøren telefonisk, hvis de ændrer bankoplysninger – på denne måde er man sikker på, at man har de rigtige oplysninger, samt at kunden eller leverandøren faktisk selv har ændret bankoplysninger. 

  2. Giv ikke efter for pres og korte tidsfrister – det er vigtigt, at man tager sig tid til at skabe et overblik, og spørg en kollega hvis man er i tvivl.  

  3. Kontakt leder eller kollega, hvis de efterspørger køb af gavekort – det er altid bedre at spørge én gang for meget, end en gang for lidt. 
     
  4. Vær ekstra opmærksom på svindelmails i ferier – svindelmails er særligt udbredt i ferier, så sørg for at undgå at klikke på links i mails og videregive oplysninger i disse perioder. 

  5. Lav og overhold en fast procedure for pengeoverførsler – en regulatorisk procedure kan hjælpe med at spotte eventuel svindel.

  6. Kontakt hurtigt banken og politiet, hvis I er blevet svindlet.

Hvis man er i tvivl om virksomheden er udsat for forsøg på svindel, kan man ringe til Cyberhotline for digital sikkerhed på 33 37 00 37. 

Læs mere om digital sikkerhed her

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil