;
Gemt

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

21. november 2024

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Den rette prisstrategi kan være forskellen på succes og fiasko. Særligt under Black Friday, hvor forbrugerne er på jagt efter gode tilbud. Derfor skal du have styr på din prissætning, forklarer Frederik Christiansen, medstifter af PriceShape:

”Forbrugernes forventninger til rabatter og skarpe priser skaber et massivt pres på virksomheder for at finde den rette balance mellem konkurrencedygtighed, profit og trafik.”

Prisudviklingen før og under Black Friday 
Baseret på 250.000 produkter viser PriceShapes data fra 2023, hvordan priserne udviklede sig i de to måneder op til og under Black Friday.

  • Gennemsnitligt faldt priserne med 5,25% i perioden fra to måneder før Black Friday.
  • Kategorien “Health & Beauty” oplevede det største prisfald på 8,45%, mens “Sporting Goods” havde det mindste prisfald på 4% i perioden fra to måneder før Black Friday. 

Som en interessant observation var de laveste priser i kategorierne “Electronics” og “Sporting Goods” faktisk ugen før Black Friday.

Vigtig for dine kampagner
Torben Lyse Nielsen, VP & Head of Digital Growth hos s360, forklarer, at prissætningen ikke kun er vigtig for kunderne. Den er også afgørende for Google Shopping-kampagner:

”Pris er en af de absolut mest afgørende variable for effektiviteten af Google Shopping-kampagner. Over 70 procent af tiden vises den billigste pris først i Google Shopping-søgeresultaterne.” 

Han understreger, at selvom lavere priser kan reducere profitmarginen pr. salg, fører de ofte til højere klikrater – og samlet set en bedre forretning. 

Helt konkret anbefaler han, at virksomheder prioriterer deres produkter strategisk:

  • Populære produkter: Brug disse som “basket openers” til at drive trafik og øge omsætningen.
  • Produkter med lav konkurrence: Optimer marginerne ved at sætte priserne højere.

Og husk at overvåge og justere løbende:Tilpas priserne baseret på popularitet, lagerstatus og konkurrence.

“Vi ved at både ens sortiment og prissætning er totalt afgørende for at få balanceret omsætning og profit. Ved at man aktivt kortlægger og får prioriteret sit sortiment ud fra hvilke produkter man skal være billigst på, og hvilke hvor man har et unikt sortiment eller position som gør man kan fokusere på profitabiliteten. Når man samtidig dynamisk overvåger konkurrenters prissætning og justerer sin egen, får man de bedste forudsætninger for at lykkedes med den samlede Black Friday indsats.” slutter Torben Lyse Nielsen.

Er du i tvivl om reglerne for prismarkedsføring? Dem kan du blive klogere på her.

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil