Gemt

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

21. november 2024

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Bemærk: Respondenterne i analysen er danskere, der har handlet online inden for den seneste uge

Black Friday er en god mulighed for at sparke julesalget i gang, øge omsætningen og få en masse nye kunder. Sådan plejer stifterne af Legeakademiet.dk, Ann Riemer-Jeppesen og Jane Vestergaard, at tænke. Men i år det anderledes:

”Vi går ind til Black Friday med bekymrede miner. Temu har presset annoncepriserne voldsomt op, og så er vi er nervøse for, at mange forbrugere vil handle på Temu i jagten efter billige varer,” forklarer Ann Riemer-Jeppesen.

Dobbelt så mange vil handle i udenlandske netbutikker
Bekymringen er ikke ubegrundet. Dansk Erhvervs analyse om onlineforbrugernes forventninger til Black Friday viser, at 38 procent af forbrugerne forventer at handle i udenlandske netbutikker. Det er mere end en fordobling fra sidste år.

Det er en markant og bekymrende udvikling, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som ser en hovedårsag til udviklingen:

”Den oplagte og i mine øjne troværdige forklaring er Temu, som på rekordtid er blevet den næstmest anvendte netbutik i Danmark.”

Hvis forbrugerne ender med at shoppe hos Temu i stor stil, så kan det ramme de danske netbutikker hårdt, vurderer han og peger på, at mange netbutikker allerede er presset af Temu

”Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan, som analysen lægger op til. Omsætningen i forbindelse med Black Friday er virkelig vigtig for mange, og man bruger rigtig mange ressourcer på at planlægge indkøb og kampagner. Derfor kan det komme til at gøre ondt mange steder i branchen.”

Den vurdering deler Ann Riemer-Jeppesen fra legeakademiet.dk:

”Vi hører allerede om forhandlere, der ikke regner med at være her i 2025, og vi hører om leverandører, der brænder inde med store lagre, fordi Temu snupper så store markedsdele. Hvis det også sker i forbindelse med Black Friday, frygter jeg, at det vil få konsekvenser hos mange – særligt de mindre.”

Øget forbrug
Det forventede øgede forbrug i udenlandske netbutikker er et alvorligt men for de danske netbutikker, der eller kan glæde sig over, at forbrugerne forventer at bruge flere penge i forbindelse med årets Black Friday.

Godt halvdelen af onlinekunderne forventer at handle i forbindelse med Black Friday, og andelen af onlineforbrugere, der forventer at bruge 5.000 kr. eller mere, er steget markant. I 2023 var det 16 procent, der planlagde at bruge mere end 5.000 kr., mens hele 21 procent forventer at bruge dette beløb i 2024.

”Det falder på et tørt sted for netbutikkerne, for forbrugerne har i det sidste lange stykke tid haft lidt svært ved at få pungen op af lommen,” konstaterer Niels Ralund.

Han håber samtidig, at forbrugerne vil give den lidt ekstra gas, fordi selve Black Friday i år er en lønningsdag;

”De tidligere år, hvor det er sket, er forbruget i hvert fald vokset markant.”

Flere vil handle boligtilbehør, men flest vil handle tøj og sko
Mere end halvdelen (54 procent) af de købsparate forbrugere forventer at handle tøj, sko og accessories i forbindelse med Black Friday 2024. Det er dermed den varekategori, som flest forbrugere forventer at handle.​

Elektronik og hvidevarer er også populære, og knap 36 procent af forbrugerne forventer at lede efter disse varer til Black Friday. Dette er blot 2 procentpoint mindre sammenlignet med 2023.​

Forventningerne til at købe ting til boligen er steget markant siden 2022, hvor blot 22 procent af forbrugerne forventede at købe disse varer i forbindelse med Black Friday. I 2024 er dette steget til 33 procent, altså en stigning på 11 procentpoint.

Mange har udskudt køb
Godt 4 ud af 10 (44 procent) af forbrugerne, har i oktober 2024 udskudt et køb i forhåbning om, at de kan få det på tilbud til Black Friday. Siden 2016 har der været en generel stigning i andelen af forbrugere, som har udskudt et køb, i håb om at finde det billigere Black Friday.​

De unge er den gruppe af forbrugere, der er mest villige til at udskyde et køb i forhåbning om at finde et Black Friday tilbud. Godt 6 ud af 10 (63 procent) i 2024 har udskudt et køb. Ligeledes har lidt over halvdelen (53 procent) blandt børnefamilier udskudt et køb.​

Pensionister er generelt den befolkningsgruppe, som er mindst tilbøjelige til at udskyde et køb i forhåbning om Black Friday tilbud. Her har ca. hver femte (19 procent) i 2024 udskudt et køb.

 

E-handelsanalysen oktober 2024 Dansk Erhverv

pdf

Download

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent