{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. oktober 2024
Mandag den 21. oktober offentliggjorde regeringen den nye nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme på Naturcenter Tønnisgård på Rømø.
I Dansk Erhverv er der stor opbakning til strategien, fortæller branchedirektør for Turisme, Kultur & Oplevelse, Lars Ramme Nielsen.
”Det er virkelig stærkt med stor, strategisk opbakning til dansk turisme i en tid, hvor få, men meget vokale kræfter taler om turistskatter og hotelkvoter.
Visionen er god og målene er ambitiøse og viser en retning. Men mest vigtigt, så følges de op af gode initiativer og finansiering.
Med den nationale strategi for dansk turisme viser regeringen med den nye turismeminister Morten Dahlin i spidsen, at man tager branchens udfordringer alvorligt. Regeringens fokus på sæsonudvidelse og international markedsføring er præcis, hvad der er brug for i turismesektoren for at skabe vækst hele året rundt.
Udvider sæsonen
Dansk Erhverv har blandt andet peget på en særlig Q1-indsats, for det er netop i den kolde og mørke tid, at landet har færre besøgende og gæster end i de øvrige måneder. Her er events et vigtigt greb, og der er det spændende at se nye koncepter som Copenhagen Light Festival og Copenhagen Gaming Week, der begge ligger i årets første måneder.
De politiske ambitioner for dansk turisme er særdeles høje i den nye strategi med et mål om, at sektoren skal omsætte for 200 milliarder kroner i 2030 mod 164 mia. kr. i 2023.
Der skal branchen nok levere, hvis virksomheder og aktører får de rette rammer, og de offentlige midler prioriteres rigtigt.
Erhvervsturisme spiller naturligvis en nøglerolle i at nå målet, da erhvervsrejsende typisk har højt døgnforbrug og hjælper med at udjævne sæsonudsving. Der skal der satses på at tiltrække flere internationale kongresser og events. Så der skal både investeringer til og arbejdes med rammerne, f.eks. for den udenlandske arbejdskraft, hvor reglerne driller.
Dansk Erhverv bifalder også, at den digitale omstilling af turismeerhvervet adresseres med en indsats, der skal sikre videre udvikling og udrulning af den digitale platform, VisitData. Et kompetenceløft hos destinationerne er vigtigt, og særligt for at skabe værdi for hotelsektoren i Danmark udestår en del udviklingsarbejde, der nu kan finansieres.
Alt i alt mener Dansk Erhverv, at der med Veje til bæredygtig turismevækst er leveret et godt arbejde på tværs af ministerier. Tak til turismens minister Morten Dahlin!