;
Gemt

Kina-ekspert: Her er tre ting, danske virksomheder kan lære af deres kinesiske konkurrenter

22. oktober 2024

De kinesiske virksomheder er gået fra copycats til trendsættere, som ofte er flere år foran deres vestlige konkurrenter. Det mener Kina-ekspert Christina Boutrup, som opfordrer danske virksomheder til at lade sig inspirere af de kinesiske virksomheder.

Lad os lige slå det fast med det samme; Christina Boutrup er ikke fan af Temu, og hun er den første til at erkende, at den kinesiske gigants vækst har en alvorlig bagside:

”Jeg vil ikke lade mine børn handle der, for der er kæmpe issues med produktsikkerheden. Og jeg kan også godt forstå, at I er sure over, at Temu bare kan sende alle slags produkter ind i EU. Det er urimeligt,” lød det fra den kendte Kina-kender og journalist, da hun holdt oplæg på E-handelskonferencen den 10. oktober.

Men, understregede hun, danske virksomheder bliver nødt til også at lære af Temu og de andre kinesiske konkurrenter, der på et marked med 1,2 milliarder mennesker kæmper hårdt om opmærksomheden.

”De er er gået fra at være copycats, der kopierede vestlige virksomheder, til at være innovative virksomheder, der sætter nye standarder og introducerer nye løsninger. Hvis du skal vide, hvordan Instagram, Snapchat og andre vestlige virksomheder vil udvikle sig de kommende år, skal du kigge mod Kina. Derfor skal du også kigge imod de kinesiske virksomheder, hvis du vil finde nye tendenser, som du bruge i den virksomhed.”

Med den opfordring in mente har vi samlet tre kinesiske trends, som danske virksomheder ifølge Christina Boutrup kan lære af.

  1. Social shopping: Knyt dine forbrugere tættere

Begrebet social shopping er en paraply, som både dækker over gamification og brugerinvolvering, hvor virksomheden får brugere til at gøre noget aktivt for til gengæld at modtage noget – eksempelvis en rabat.

Fra Temu kender vi især gamification med digitale løkkehjul, som mange vestlige virksomheder også har kastet sig over. Pinduoduo, som er Temus moderselskab, har blandt andet belønnet brugere for daglige check-ins og uddelt rabat for at få andre til handle der. De har også givet mulighed for, at brugerne digitalt kan vande et æbletræ, og så får de simpelthen tilsendt en kurv med æbler – alt sammen for at knytte brugerne tættere.

Pinduoduo er også kendt for at lade brugere gå sammen om at købe. Jo flere der køber sammen, jo billigere får man produktet.

Temu er en forkortelse af team-up, og det er et spørgsmål om tid, før de lancerer samme model for europæiske brugere.

  1. Tænk større end bare salg af varer

Det lyder måske en smule filosofisk, men det er det egentlig ikke. Det handler stadig om salg og om at holde på brugerne. De kinesiske virksomheder er rigtig gode til at udtænke nye måder at tilbyde deres kunder noget. Det sker ud fra devisen: Nu er kunderne her, hvad kan vi tilbyde dem mere, så de bliver ved at være hos os?

Et godt eksempel er en virksomhed, der er gået fra kun at sælge egentlige produkter til også at være en platform, hvor man kan tilbyde og købe tjenester – eksempelvis at lufte hunde, flytteservice eller babysitte.

Formatet behøver ikke være det samme, men konceptet om at blive mere end ”bare” en virksomhed, der tilbyder et produkt, er langt fremme i Kina og bør også være noget, som danske virksomheder tænker over.

  1. Undervurder ikke kinesiske virksomheder

Der blev rystet på hovedet hos rigtig mange i den vestlige del af verden, da de kinesiske virksomheder begyndte at bruge QR-koder. Det samme skete, da de indførte ansigtsgodkendt betaling. Det ville aldrig vinde indpas hos vestlige kunder, lød det. I dag er det en fuldkommen inkorporeret del af vestlige virksomheder. 

Eksemplerne understreger en vigtig pointe: Man skal ikke undervurdere de kinesiske virksomheders ideer.

Så når de nu lancerer AI-løsninger, der kan scanne din hud og på den baggrund lave en unik hudcreme, så må man ikke tænke, at det vil kunder i vesten aldrig være med til.

 Og når præsident Xi Jinping har besluttet, at robotter bliver den næste store gamechanger på højde med iPhones, og derfor sætter gang i masseproduktionen, så skal man tage det seriøst og begynde at overveje, hvordan det vil påvirke forretningen.

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent