Gemt

Morten Dahlin: Potentialet i den danske turismebranche er enormt. Sådan indfrier vi det.

28. oktober 2024

Omsætningen i den danske turismebranche skal vokse med 46 milliarder kroner de næste seks år. Det har regeringen sat som mål i forbindelse med den nye strategi for dansk turisme. Vi har spurgt turismens minister, Morten Dahlin, hvordan det ambitiøse mål skal indfries – og om storbyerne skal frygte at blive nedprioriteret hos ministeren for landdistrikter?

Det gav nogle steder i branchen bekymrede miner, da turismeområdet overgik til dit ministerium. Ville turismepolitik nu udelukkende blive landdistriktspolitik? Ville storbyerne blive glemt? Bliver de det?

Nej, det kan jeg kraftigt afvise. Vi glemmer ikke storbyturisme. Det er et enormt vigtigt område i dansk turisme, som bidrager med meget i forhold til vækst og beskæftigelse. Den turismestrategi, vi netop har fremlagt, viser, at vi favner både kyst- og naturturisme, storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme. Faktisk er der i strategien en kraftig opgradering på erhvervs- og mødeturismefronten, hvilket også er til gavn for de større byer.

Således beroliget. Den nye turismestrategi indeholder et mål om, at branchen skal omsætte for 200 milliarder kroner i 2030. Det er ret ambitiøst. Er det realistisk?

Jeg mener, det er realistisk, fordi dansk turisme står stærkt. Det er allerede en succeshistorie, men vi ser et endnu større potentiale, og vi tror på, at branchen kan vokse yderligere.

Hvorfor skal branchen egentlig vokse?

Den skal ikke vokse for turisternes skyld, men for virksomhederne og samfundets skyld. Turisme bringer nemlig en masse positive effekter med sig. Den skaber arbejdspladser, vækst og kulturtilbud, der ellers ikke ville eksistere uden turisterne.

Hvilke konkrete initiativer vil I tage for at nå målet?

Et af de store initiativer er en markant styrkelse af markedsføringen. Vi tilfører 44 millioner kroner til international markedsføring for at tiltrække flere udenlandske turister uden for højsæsonen. Derudover afsætter vi 10 millioner kroner til markedsføring over for danskerne, så flere får øjnene op for turismemulighederne i eget land.

Udover markedsføring, hvad gør I så ellers for at tiltrække flere turister?

Udover markedsføringen, sætter vi blandt andet også penge af til udvikling af ikoniske vandre- og cykelruter. Cykelturisme er stigende, især blandt tyske og hollandske turister, så det er et område med stort potentiale. Derudover arbejder vi strategisk på at tiltrække flere flyruter til Danmark, hvilket vil komme både storbyturismen og erhvervsturismen til gavn.

Hvordan får man flere flyruter til Danmark?

Det gør man ved at samarbejde med det lokale erhvervsliv, lufthavnen og luftfartsselskaberne. Det handler om at sikre, at det er attraktivt at oprette disse ruter, og at vise dem, der skal placere ruterne, at der er en forretningscase. Hvis luftfartsselskaberne kan se, at Danmark er et land, hvor mange turister gerne vil hen, bliver det også mere attraktivt for dem at åbne en flyrute hertil.

I har også et mål om at sprede turismen ud over hele året. Hvorfor er det vigtigt?

Det er vigtigt, fordi turismen naturligvis er sæsonafhængig, og det vil vi aldrig helt slippe for. Men vi ønsker at skabe et grundlag for, at man som turismeaktør kan drive en god forretning året rundt. Det handler også om at skabe helårsbeskæftigelse – gode jobs, som er der hele året. Jeg ser et stort potentiale i at sprede turismen ved hjælp af erhvervs- og mødeturisme, fordi den type turisme ofte foregår, når folk er på arbejde, også i måneder som januar og februar. Dette kan bidrage til at tiltrække flere turister i ydersæsonerne.

Hvor ser du det største potentiale for dansk turisme? Er det flere storbyturister, flere i områderne uden for de store byer eller flere møde- og konferencegæster?

Jeg ser potentiale inden for alle tre hovedområder: kyst- og naturturisme, storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme. For kyst- og naturturismen er der behov for at tiltrække private investeringer, og derfor har vi lanceret en projektmodningsfond og flere forsøgstilladelser. Inden for storbyturismen arbejder vi på at tiltrække flere flyruter, og erhvervs- og mødeturismen styrker vi med midler til at tiltrække flere kongresser og konventer.

Mange af vores medlemmer vil gerne bygge om og udvide nær kysterne netop for at tiltrække flere turister. De oplever dog, at det er svært at få tilladelse. Du har selv nævnt eksemplet med en betonfabrik på Samsø, der ikke må laves om til badehotel. Kan de se frem til, at det bliver lidt lettere fremover?

Ja, det kan de. Vi har lige landet en ny aftale omkring planloven, som gør det lettere at udvikle turismefaciliteter, også i kystnærhedszonen. Selvfølgelig skal det ske med respekt for naturen, biodiversiteten og de åbne kystlandskaber, men nogle af de rigide regler, der har stoppet vækstskabende turismeprojekter, bliver nu saneret. Vi fjerner nogle af de statslige snubletråde, så det bliver nemmere at udvikle turisme- og erhvervsprojekter i kystnærhedszonen til gavn for både de lokale og turisterne.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent