Gemt

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

31. oktober 2024

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Sidst Black Friday ramlede sammen med en lønningsdag var i 2019, hvor omsætningen stort set blev fordoblet i forhold til 2018.

Meget er sket siden – blandt andet har forbrugertilliden taget sig et markant dyk - alligevel er der er grund til at tro, at sammenfaldet kan få betydning for danskernes indkøb.

I Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse om Black Friday svarer hver fjerde, at de forventer, at årets salg vil vokse med mindst 25 procent i forhold til sidste år.

Vi har bedt Torben Lyse Nielsen, som er Head of Digital Growth hos s360, om de bedste råd til, hvordan du som netbutik kan udnytte det.

Husk Fake Friday
Data viser, at søgningerne på Black Friday stiger markant en uge før selve dagen – også kendt som Fake Friday. Du har selvfølgelig lagt en marketingplan i lang tid forinden, men det er en god idé at give den en ekstra omgang, så er du top of mind denne dag. Det kan være eksempelvis være via nyhedsbreve.

Research kategorien og find frem til de forventede bestsellere
En tydelig trend omkring Black Friday er det vi kalder for bestsellers – altså produkter, der altid sælger godt og har en vedvarende høj efterspørgsel. For mange virksomheder er det en effektiv måde at drive trafik til deres site og få kunderne til at købe mere end blot det enkelte produkt. I elektronik er iPhones, AirPods og spilkonsoller sikre vindere, men vi ved, at forbrugerne planlægger deres ønskeliste i god tid. Virksomheder kan derfor opnå succes ved at fokusere på prissætning og en målrettet marketingindsats omkring bestsellerne for at sikre maksimal opmærksomhed i årets mest konkurrenceprægede og støjende annonceringsperiode.

Sidste års bedst sælgende produkter (hvem glemmer Airfryers?) gentager sig ikke nødvendigvis, men nogle produktkategorier er selvskrevne Black Friday-vindere. Det kan betale sig at lave sin research på sidste års populære varer i sin kategori ved hjælp af egne salgsdata, men det er endnu bedre ved hjælp af eksterne data fra kategorien generelt.

Derudover kan det være en fordel at holde skarpt øje med tendenserne i samfundet, der påvirker populariteten af produkter. De færreste havde nok regnet med at nødradioen ville gå hen og blive et af de hotteste produkter år, men “prepping” tendensen har skabt en øget efterspørgsel. Når vi dykker ned i produktdata, ser vi tydelige trends, som eksempelvis en usædvanlig høj efterspørgsel på nødberedskabsprodukter. Vi forventer, at produkter som nødradioer inden for elektronik vil være på mange forbrugeres Black Friday liste, som de aktivt vil søge tilbud på.

Gør Black Friday til et underholdende indslag
61 procent af forbrugerne ser Black Friday som et underholdende indslag i danske butikker og netbutikker. For at skille sig ud, kan det være en idé at gøre Black Friday til en engagerende oplevelse, både online og fysisk. Det kan eksempelvis være via gamification, konkurrencer og live shopping.

Husk julen og oplagte vinkler
92 procent af forbrugerne i Dansk Erhvervs analyse ser Black Friday som en god lejlighed til at købe julegaver. Sortimentet til Black Friday kan derfor med fordel præsenteres som julegaveidéer og budskaber for at appellere til julegaveindkøb.
76 procent ser Black Friday som en mulighed for at forkæle sig selv. Black Friday er derfor et godt tidspunkt til afsætning af luksusprodukter og budskaber kan med fordel appellere til selvforkælelse.

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent