Gemt

Flying Tiger Copenhagen har på et år sparet 1 million kroner takket være AI: Potentialet er markant større

10. september 2024

Hvor stort er potentialet i AI? Kæmpestort, hvis du spørger Flying Tiger Copenhagen, som ved hjælp af AI har sparet en million kroner det seneste år. Her får du AI-manager Rasmus Schlossers bedste råd til at komme i gang.

Sådan bruger Flying Tiger Copenhagen AI

Foto: Rasmus Schlosser, AI-manager, Flying Tiger Copenhagen

1 minut. Så lang tider tager det for Flying Tiger Copenhagen at lave en beskrivelse af et nyt produkt. 

For et år siden tog det typisk mere end fem minutter.    

At gå fra fem minutter til 1 minut lyder måske ikke som noget, der gør en kæmpe forskel, men mange bække små til en ret stor å. Det forklarer Rasmus Schlosser, som er AI-manager i Flying Tiger Copenhagen: 

”Vi laver godt 3000 produktbeskrivelser om året, så det betyder, at vi har sparet rigtig, rigtig meget tid.” 

Den markante tidsbesparelse skyldes ikke, at teksterne er blevet kortere. Tværtimod er de blevet længere og bedre.  

Forskellen er, at teksterne nu skrives af virksomhedens AI-baserede GPT-model i stedet for en medarbejder: 

”Vi er gået fra, at vores copywritere fik noget data, som de brugte til at udvikle en tekst, til at vi nu på to sekunder får en tekst fra vores egen GPT, som bare lige skal kigges igennem hurtigt af en studentermedarbejder. Det tager samlet set et minut. Udover at frigive medarbejdernes tid til andre opgaver, så har det også medvirket til at fordoble ordrestørrelsen i vores netbutik i 2023, øge kundetilfredsheden og forbedre vores SEO.” 

Millionbesparelse på oversættelser 
Flying Tiger Copenhagen har også lavet et OpenAi-baseret oversættelsessystem, der lynhurtigt oversætter marketingmateriale: 

”Det sparede vi 1 million kroner på i 2023. Vi fik også bedre oversættelser, og i stedet for at vi nogle gange skulle vente en uge, så bliver de nu lavet på ingen tid, så de kan komme ud på vores forskellige markeder. Snart kan vi forhåbentligt udvikle et lignende system til at skrive produktbeskrivelser direkte på det givne sprog fremfor at oversætte det. Det vil give en endnu bedre kundeoplevelse og spare lidt tid.” 

Dedikeret AI-udvalg skal sikre hastighed og compliance 
Kimen til de markante resultater blev lagt i begyndelsen af 2023, hvor topledelsen i Flying Tiger Copenhagen besluttede, at der skulle skrues væsentlig op for arbejdet med AI.  

Rasmus Schlosser, der både professionelt og privat har interesseret sig for teknologien i flere år, blev udpeget som projektleder og dannede sammen med en koordinator et AI-team.  

Udover at dedikere et team på to nedsatte ledelsen også et udvalg med det mundrette navn AI & Data Ethics Sounding Board.  

Det er et tværfagligt udvalg, som har et klart mandat til hurtigt at kortlægge og implementere AI-baserede forbedringer, samt holde trit med den seneste udvikling på AI-området. Udvalget, som består af repræsentanter fra IT, Jura, HR og topledelsen er også med til at sikre, at eksempelvis jura og it bliver tænkt ind i processerne fra begyndelsen, forklarer Rasmus Schlosser: 

”Det er en klar fordel, at vi med det her udvalg hurtigt kan få eksempelvis det juridiske aspekt belyst. Det er supervigtigt, for når du begynder at bruge de her systemer, så begynder du også at sende data ud af huset, og så skal du være sikker på, at systemerne er compliant. Det kan vi gennem udvalget hurtigt få afklaret.”  

Start med de lavthængende opgaver 
Det første, Rasmus Schlosser gjorde som AI-ansvarlig, var at udpege det område, hvor man hurtigst ville kunne komme i gang, og hvor man også ville kunne se mærkbare resultater. Valget faldt på contentproduktionen, som dækker over produktbeskrivelser, indhold til nyhedsbreve, mails, sociale medier, artikler, blogs og oversættelser.  

”Og så gik vi ellers i gang med at lære kollegerne, hvordan man skriver instrukser til eksempelvis ChatGPT, så de kunne gøre sig de første erfaringer. Vi brugte også meget tid på at justere til, så teknologien kunne ramme vores tone of voice, og vi afprøvede forskellige systemer for at finde dem, der passede bedst til os,” forklarer han og uddyber:  

”Derudover holdt vi interne kurser og en-til-en-undervisning for at hjælpe kollegaerne godt i gang. Det tog de rigtig godt imod, for de kunne jo også se, at resultatet blev bedre, og at de samtidig fik bedre tid til nogle af de områder, hvor human intelligence stadig trumfer AI.” 

Sideløbende med undervisningen og arbejdet med produktbeskrivelserne begyndte Rasmus Schlosser at udvikle virksomhedens egne systemer til oversættelser: 

”Systemet er bygget fra bunden med hjælp fra OpenAI, og så er det løbende blevet rettet til. Jeg tror, at vi er på version 6 nu. Det har kostet nogle timer, men det virker. Lige nu bruger vi det bare på marketingmateriale, men vi kommer til at rulle det ud til andre dele af organisationen, og allerede næste år forventer jeg, at vi kan barbere yderligere af vores oversættelsesbudget.” 

Friere, ikke færre hænder 
De nye og større kræfter betyder dog ikke, at AI her og nu erstatter ansatte hos virksomheden, understreger Rasmus Schlosser: 

”Vi har skåret nogle bureauer og eksterne konsulenter fra. Det primære formål er at frigive medarbejdernes tid, så hænderne og hovederne kan bruges på andre opgaver, som teknologien ikke kan løfte. Jeg oplever også, at vores medarbejdere synes, at det er fedt, at de kan slippe nogle af de mere rutineprægede opgaver.”  

AI er en del af kulturen 
Succesen med de første projekter har givet Rasmus Schlosser sved på panden. For udover selv at bygge og implementere AI-systemer flere steder i organisationen, så kommer mange kollegaer fra forskellige afdelinger nu til ham med idéer til, hvor AI kan bruges.   

”Vi er lykkes med at skabe en kultur, hvor man helt naturligt bruger AI og tænker det ind i arbejdet. Det kan både være til Excel-formularer, artikelskrivning eller til at lave udkast til juridiske dokumenter. Det er fedt, og hænger helt sikkert sammen med, at ledelsen har valgt at prioritere det." 

Appetitten på AI-projekter betyder dog også, at Rasmus Schlosser lige skal vende skråen, før han og kollegaerne forfølger alle de gode idéer. For selvom det lyder fristende at rulle AI-systemer ud overalt, så skal man se på, hvilken værdi det vil give virksomheden: 

”Vi vil ikke bare smide AI-systemer ind for at smide AI-systemer ind, fordi det lyder godt. Eller vi kan spare nogle penge på kort bane. Det skal give mening i forhold til økonomi og kvalitet, ”siger han og uddyber:  

”Et godt eksempel er HR, hvor man uden tvivl kan bruge AI til meget, men der er også en masse persondata, som man skal være opmærksom på. Der er det vores opgave at sige, det venter vi lige med, men til gengæld så kan vi hjælpe jer med at komme i gang med at bruge ChatGPT til at skrive stillingsopslag.” 

Vi har slet ikke indfriet potentialet 
Flying Tiger Copenhagen har knap 1000 butikker fordelt på 36 markeder, og i de kommende år skal der åbnes endnu flere. I øjeblikket bruger Rasmus Schlosser en del tid på at på undersøge, om AI kan bruges til at indrette og designe butikkerne på den bedste måde. 

”Vi har jo vildt meget data, så hvis det bliver behandlet ordentligt, så tror jeg sagtens, at det kan bidrage til at designe butikkerne bedre."

Butik Flying Tiger Copenhagen

Foto: I fremtiden kan butikkerne blive designet og indrettet med hjælp fra AI

”Vi har generelt store ambitioner i virksomheden, og jeg tror også, at ledelsen har skruet ekstra op for dem, fordi de kan se potentialet i AI. Altså vi kunne godt klare os uden, men det giver bare nogle markant større kræfter.,” uddyber han. 

Udover at kigge på butiksdesign, så ønsker Rasmus Schlosser også at kigge på virksomhedens indkøbsproces og supply chain: 

”Hvis vi kan blive bedre til at købe de rette mængder af de rette produkter og så samtidig effektivisere vores supply chain med AI, så er det virkelig nogle områder, hvor det kan batte økonomisk men også i forhold til bæredygtighed. Så selvom vi er godt i gang, så er vi slet ikke i mål. Potentialet er markant større.”  

Tre gode råd fra Rasmus Schlosser: Sådan kommer du i gang med at bruge AI:

1: Begynd at bruge det – det kan være privat, hvor du beder ChatGPT om at give dig en opskrift eller lave en joke. Det er helt basalt, men det giver dig fornemmelsen af at kommunikere med teknologien. Herefter kan du bygge på og få den til at skrive en mail eller et opslag til sociale medier.  

2: Start i det små og find de områder, hvor det giver mening at bruge de enkle løsninger. Det kan være til mails. Hvis du ikke kan se de helt store mål, så bare tag det næste skridt. 

3: Del viden internt. Du behøver ikke gå ud og købe kurser i at prompte. Man kan nå rigtigt langt ved at dele erfaringer internt og hjælpe hinanden. 

Om Flying Tiger Copenhagen:  

Flying Tiger Copenhagen er en international detailkæde, der blev grundlagt i 1995 i København. Kæden omsatte i 2023 for 4,9 milliarder kroner og har 960 butikker fordelt på markeder i Europa, Mellemøsten og Asien. Udover fysiske butikker har Flying Tiger Copenhagen også en voksende e-handelsplatform, hvor kunder kan finde et varieret udvalg af hverdagsartikler og sæsonbetonede produkter til overkommelige priser. 

Læs mere om AI

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent