Gemt

Gode takter i anbefalinger fra Havnepartnerskabet

30. september 2024

Regeringens Havnepartnerskab har offentliggjort sin rapport. Dansk Erhverv glæder sig over konklusionerne, men kræver resolut, snarlig politisk handling, der følger op på anbefalingerne.

De danske erhvervshavne står stærkt, men kravene fra den internationale handel og grøn omstilling øges hurtigt i de kommende år. Derfor er det godt, at regeringens havnepartnerskab nu kommer med en række anbefalinger, som kan fungere som oplæg til at styrke havnene.

"Vi har stærke erhvervshavne, men politisk opbakning er nødvendig for at de danske havne fortsat er konkurrencedygtige. Vi skal have mindre bureaukrati, smidigere regler for for eksempel energiproduktion på havne, fremtidssikring af investeringerne i grøn energi, sejlrender og kajer samt endnu flere dygtige og veluddannede medarbejdere. Får vi det, kan vi levere stadig mobilitet og produktivitet til samfundet nu og i fremtiden," siger fagchef for transport i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.

Overordnet er Dansk Erhverv begejstret for, at havnenes rolle foreslås indarbejdet i den generelle industripolitik og får en særlig strategi.

"Havnene binder erhvervslivet sammen på kryds og tværs og er essentielle for Danmarks eksport. Derfor er det rigtig godt, at infrastrukturen bindes sammen med erhvervspolitikken," siger Jesper Højte Stenbæk.

Dansk Erhverv fremhæver særligt tre forslag blandt rapportens anbefalinger:

Det er helt essentielt, at det skal være mindre kompliceret og hurtigere at få godkendt for eksempel havneudvidelser. Danmark er en handelsnation, og havnene er uundværlige i at facilitere im- og eksport af gods og passagerer. Samtidig er havnene afgørende for forsvaret af Danmark i forhold til udveksling af tropper og materiel, men også potentielt som led i en genoplivning af nationens stolte traditioner som skibsbyggere, herunder på forsvarsområdet. Containere og bulk, gods over kaj, forsvar og klassisk søtransport skal udvikles og styrkes.

Desuden skal havnene have mulighed for at sælge overskydende el fra for eksempel solceller til resten af samfundet. Den grønne omstilling kræver blandt andet udbygning af havvind, produktion af strøm, og behandling af CO2 til enten lagring eller brug til PtX. Særligt havvind kræver god plads, og det er afgørende, at denne plads bevares og udbygges i havnene. Det kræver mindre bureaukrati og en stærk infrastruktur både i havnene, på vandet og i baglandet.

Havnene skal have langt bedre og hurtigere muligheder for at udvikle sig. Erhvervshavnene har historisk været placeret i centrum af byerne, og arealerne var dengang ikke attraktive for andet end havnedrift. Det er helt anderledes nu. Det kræver en balanceret og klog national og kommunal politik at vægte hensynene til borgere og erhverv sådan, at kapaciteten på erhvervshavnene bevares.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent