;
Gemt

Nye krav fra 1. januar 2026: Digital bogføring bliver også obligatorisk for personligt ejede virksomheder og foreninger

04. april 2025

Fra den 1. januar 2026 træder nye krav i kraft, der pålægger personligt ejede virksomheder og foreninger at anvende digitale bogføringssystemer. Kravene er sidste del af implementeringen af den nye bogføringslov fra 2022, og dermed er digital bogføring implementeret for alle de omfattede virksomheder.

Anvendelsen af digitale bogføringssystemer er en vigtig del af regeringens målsætning om at skabe administrative besparelser i virksomhederne ved at digitalisere og automatisere centrale forretningsprocesser.

Formålet er at sikre en mere effektiv, sikker og transparent bogføringsproces, der kan lette administrative byrder og forbedre kontrolmulighederne.

Målgruppe for de nye krav:
De nye krav gælder for:

  • Personligt ejede virksomheder med en omsætning over 300.000 kr. om året i to på hinanden følgende år.
  • Foreninger med en erhvervsmæssig omsætning over 300.000 kr. om året i to på hinanden følgende år.
  • Årsregnskabspligtige datterselskaber af finansielle virksomheder, forsikringsvirksomheder og ATP, som har været undtaget tidligere, fordi de bruger et koncernforbundet bogføringssystem.

Hvad indebærer kravet om digital bogføring?
Kravet betyder, at de berørte virksomheder, foreninger og datterselskaber blandt andet skal:

  • Registrere alle transaktioner i et digitalt bogføringssystem.
  • Opbevare registreringer og tilhørende bilag digitalt i mindst fem år.

Læse mere om kravene og få praksisnær vejledning her

Valg af Bogføringssystem
Virksomheder og foreninger har mulighed for at vælge mellem:

  • Registrerede standardbogføringssystemer: Disse systemer er kontrolleret af Erhvervsstyrelsen og opfylder de nødvendige krav. Brug af et sådant system indebærer, at udbyderen sørger for overholdelse af lovgivningen.
  • Specialudviklede eller ikke-registrerede systemer: Hvis man vælger et specialudviklet system, er det virksomhedens eget ansvar at sikre, at systemet lever op til lovens krav, herunder funktionalitet og IT-sikkerhed.

Forberedelse til de nye regler
For at være klar til de kommende krav anbefales det, at virksomheder og foreninger:

Kontakt

Digitalisering, Teknologi, Tele & Tværgående Koordination

Frederikke Rosendal Egede Saabye

Fagchef for digitalisering