;
Gemt

”En af årets mest interessante undersøgelser”: Disse teknologiområder vil netbutikkerne investere i

24. april 2025

Netbutikkerne vil igen i år bruge ressourcer på at styrke deres e-mailmarketing, men de vil også skrue gevaldigt op for brugen af AI og investere i nye platforme. Det viser Dansk Erhvervs undersøgelse over netbutikkernes fokusområder. 

udviklere-computer

Er vi de eneste, der vil opgradere eller skifte platform? Bliver vi overhalet, hvis vi ikke udbygger vores e-mailmarketing? 

Spørgsmål som disse fylder formentlig meget hos dig, når du skal forsøge at planlægge dine investeringer.  

Nu kan du hjælp til at få dem besvaret. 

Dansk Erhverv er nemlig klar med det, som Lars Hedal fra Hesehus kalder en af årets mest interessante undersøgelser: Undersøgelsen af, hvilke teknologiområder de danske netbutikker vil satse på i 2025 

Gammel kærlighed ruster ikke 
E-mailmarketing har år efter år toppet listen som den teknologi, som flest vil investere i. Det er også tilfældet denne gang, hvor 6 ud af 10 svarer, at de vil investere i e-mailmarketing. Det er ikke overraskende, for selvom stort alle bruger det, så er det en disciplin, hvor man hele tiden kan skrue på knapper, der kan øge konverteringen, forklarer Carsten Rose Lundberg, som er branchechef for digital handel i Dansk Erhverv:  

”Oven i det er e-mailmarketing ikke ramt af annonceprisstigningerne. Det gør, at der en fornuftig balance mellem investering og afkast og derfor er det fortsat højt prioriteret.” 

AI, AI, AI 
Kunstig intelligens er for alvor blevet en del af virksomhedernes arbejde, og det afspejler sig også i undersøgelsen. 46 procent af virksomhederne vil investere i AI, hvilket er lidt mere end sidste år og markant mere end forrige år, hvor blot 11 procent forventede at investere i AI. 

Grafik: Hvilke teknolgiområder vil I investere i det kommende år?

graf-investeringer

Lige efter AI kommer personalisering, og sammen med e-mailmarketing skaber det en interessant kombination, vurderer Carsten Rose Lundberg. Han peger på, der er blevet talt rigtig meget om personalisering i e-handel, og med udviklingen inden for AI, så opstår der bedre mulighed for at føre tankerne ud i livet – også når det kommer til e-mailmarketing.  

”Dem, der lykkes med at bruge AI til skabe personaliserede købsoplevelser, vil stå rigtig godt i konkurrencen, og derfor forstår jeg godt, at vi ser de her tre emner helt i top.” 

Hver fjerde vil investere i en ny e-commerceplatform 
Det er ifølge Carsten Rose Lundberg også værd at hæfte sig ved, at hele 24 procent af virksomhederne vil investere i en ny e-commerceplatform. Det er ofte en stor og ressourcekrævende operation, og det vidner om to ting:  

1: Virksomhederne er bevidste om, at konkurrencen er benhård, og derfor er det nødvendigt at investere i forretningen.

2: Investeringsviljen og optimismen er tilbage i dansk e-handel.  

Det skal dog det tilføjes, at undersøgelsen blev lavet, før Trump indledte sin handelskrig, der blandt andet har fået til forbrugertilliden til at styrtdykke. 

”Udviklingen kan have fået flere til at sætte store planer som en ny platform på pause,” slutter Carsten Rose Lundberg. 

 

E-handelsbarometer Q4 2024: Extra fokus: Marketingbudget og teknologifokus 2025

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent