;
Gemt

4 ud af 10 forbrugere er nervøse for at blive svindlet, når de handler online: Sådan beroliger du dem

26. februar 2025

Det er vigtigt at tage forbrugernes bekymring for svindel alvorlig, for 6 ud af 10 vil droppe et køb, hvis de er usikre, forklarer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv. Ny E-handelsanalyse viser, hvor forbrugerne søger sikkerhed, hvis de er usikre på, om de handler med en reel butik eller en svindler.

Hent E-handelsanalysen nederst på siden

16 procent af de danske forbrugere har ifølge dem selv været udsat for svindel, når de har handlet online, og selvom det faktisk er et lille fald, så er 4 ud af 10 stadig bekymrede for, at de kan blive svindlet.

Det er et tal, som danske e-handlere skal huske på, forklarer Jens Wedenborg, der blandt arbejder med onlinesvindel i Dansk Erhverv:

”Selvom forbrugerne generelt er rigtig godt sikrede, når de handler online, så er det noget, der fylder hos mange, og 6 ud af 10 forbrugere dropper et køb, hvis de er usikre på, om butikken er reel. Derfor handler det for butikkerne om at fremstå som en sikker partner.”

”Det gør man blandt andet ved at luge ud i de ting, der kan gøre brugerne nervøse. Eksempelvis dårligt sprog, manglende oplysninger og dårlige billeder.”

Se listen over de ting, der skræmmer kunderne væk.

Her søger kunderne tryghed
Udover at luge ud i de ting, der gør forbrugerne nervøse, kan netbutikkerne også gøre mere for at øge brugernes tryghed.

”At være til stede andre steder - eksempelvis på sociale medier og anmeldelsessider – er noget, der øger trygheden. Det samme gør E-mærket,” siger Jens Wedenborg.

Hvem er mest bekymret?
Pensionister er de mest bekymrede – hele 47 procent af dem er nervøse for at blive snydt, når de handler online. Børnefamilier er også blandt de mest bekymrede med 40 procent.

Når det kommer til faktisk oplevet svindel, er det dog børnefamilierne, der topper – 24 procent har oplevet svindel, mens pensionisterne, trods deres høje bekymring, er dem, der mindst ofte rammes (13 procent).

Hvilken svindelform er hyppigst?
Den mest almindelige form for svindel er fortsat varer, der ikke bliver leveret, hvilket 8 procent af forbrugerne har oplevet. Andre former for svindel omfatter modtagelse af kopivarer (4 procent), misbrug af kortoplysninger (4 procent) og ufrivillige abonnementstilmeldinger (3 procent).

Hvilke varer opleves der oftest svindel med?
Tøj, sko og accessories er fortsat den produktkategori, hvor der opleves mest svindel. 26 procent af de forbrugere, der har været udsat for svindel, har oplevet det inden for denne kategori. Elektronik og hvidevarer ligger på andenpladsen med 8 procent.

Hvilke lande kommer svindlen fra?
Den største andel af svindel stammer fra netbutikker, som forbrugerne oplever som danske. Andelen er dog faldet fra 41 procent i 2024 til 35 procent i 2025. Det er bemærkelsesværdigt, at svindlen fra USA faktisk er fordoblet fra 7 procent i 2024 til 14 procent i 2025, mens andelen af svindel fra andre EU-lande og Kina er relativt stabil. Samtidig angiver 28 procent af forbrugerne, at de ikke ved, hvor netbutikken, der svindlede dem, er hjemmehørende.

 

 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent