;
Gemt

Flere gæster uden for højsæsonen skaber nyt rekordår i dansk turisme

07. februar 2025

Væksten skyldes især flere udenlandske gæster i perioder, hvor hoteller, attraktioner og restauranter har god plads og mangler forretning. Danmark er godt på vej til at blive en helårsdestination, men det vil kræve en styrkelse og modernisering af den internationale markedsføring af Danmark, mener Dansk Erhverv.

Tomme hotelsenge, ledige restaurantborde og billetluger, hvor man aldrig skal stå i kø. Det har alt for ofte været situationen mange steder, når kalenderen meldte vinter, efterår og forår i Danmark. Men heldigvis har en fokuseret indsats igennem mange år bidraget til at ændre det billede.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at det primært er månederne udenfor højsæsonen om sommeren, der har bidraget mest til fremgangen i turismen i 2024. Det er er altafgørende at turismen i højere grad spredes ud over året, mener Lars Ramme Nielsen, branchedirektør i Dansk Erhverv for Turisme, Kultur og Oplevelse.

”Væksten i skuldersæsonen betyder, at et stort og mangfoldigt felt af virksomheder i by- og landdistrikterne i højere grad kan leve af turisme og oplevelser.  Fra håndværkere, der energirenoverer feriehuse, til lokale købmænd og bagerforretninger. Det er liv og arbejdspladser, som sikrer kernevelfærd i kommunerne.” 

I alt foretog danske og udenlandske turister 65 mio. overnatninger i 2024. Det er en stigning på 1,3 mio. eller 2,1 pct. ift. 2023, viser tal fra Danmarks Statistik, der dækker hoteller, udlejede feriehuse, campingpladser mv.

Maj og oktober er de to måneder i året, der har bidraget mest til væksten. Også september, november og december har bidraget godt. I de to sommermåneder juni og juli var der en lille tilbagegang ift. året før. August var som den eneste sommermåned i fremgang pga. flere internationale gæster, som der er god plads til i de danske feriehuse og hoteller, når langt de fleste danskere er tilbage i skole og i job efter sommerferien. 

International markedsføring skal moderniseres
Dansk Erhverv mener, at der skal gøres en særlig indsats for at øge turismeaktiviteten i årets første måneder, hvor der er ledig kapacitet til fx flere mødeturister. Det vil samtidig kræve, at modellen bag de internationale kendskabskampagner bliver opdateret til at afspejle verden af i dag, påpeger Lars Ramme Nielsen.

”Kravet om privat medfinansiering til de internationale kendskabskampagner er et levn fra før turismemarkedsføringen blev digital. Den internationale markedsføring vil få langt større effekt, hvis det offentlige turismefremmesystem påtog sig en større del af opgaven og finansieringen og lod virksomhederne fokusere på at skabe konkret salg.”

Dansk Erhverv foreslår derfor, at kravet om medfinansiering generelt bortfalder for alle offentligt finansierede markedsføringsindsatser.

Tyskerne strømmer til Danmark hele året rundt
Turistrekorden i 2024 skyldes udelukkende en fremgang i udenlandske overnatninger på 1,6 mio. eller 4,8 pct., mens de danske overnatninger gik tilbage med godt 216.000, hvilket svarer til et fald på 0,7 pct.

”Danskerne holdt hånden under dansk turisme under coronapandemien, med ekstraordinært mange ferierejser i Danmark. At danskerne nu giver vækststafetten videre til de udenlandske turister, er helt på sin plads,” siger Lars Ramme Nielsen og tilføjer:

”Især de tyske turister har skruet op for deres rejser til Danmark, hvilket er meget positivt, da de kommer på alle tider af året og nyder den danske natur og kystliv. Det skaber tiltrængt omsætning i lokalområderne”.

Fordelt på nationalitet er det tyskerne, der har øget deres overnatninger i Danmark mest, efterfulgt af gæster fra USA og Storbritannien. Størst tilbagegang ses i de norske turisters overnatninger, ligesom der også er lidt færre svenske overnatninger. Det skyldes i høj grad de norske og svenske valutakurser, der har gjort det dyrere at være turist i Danmark.

Fordelt på overnatningsformer, er det især hoteller og feriehusudlejning, der har bidraget mest til væksten i 2024.

Fremgang vil fortsætte i 2025
Dansk Erhverv forventer yderligere fremgang i 2025, hvilket er nødvendigt for at nå vækstmålene i den nationale turismestrategi. Især udsigten til flere internationale kongresser i hovedstaden i år vil få stor betydning, mener Lars Ramme Nielsen.

”De store internationale kongresser fylder København op på hverdage, hvor der normalt er få turister. Når hovedstadens mødekvadratmeter er fyldt med gæster, så går mere af den indenlandske efterspørgsel til konferencestederne ude i landet.”

De to største kongresser i Bella Center i år er WindEurope til april, hvor der forventes mere end 15.000 deltagere, og ESCRS kongressen til september, hvor der forventes 12.000 deltagere.

For kystturismen ser de foreløbige feriehusbookinger for 2025 også positive ud. Ved årsskiftet var der booket stort set det samme antal husuger i de danske feriehuse, sammenlignet med årsskiftet 2024. De tyske bookinger for året var 1,3 pct. højere ved årsskiftet, og store dele af 2025 ser lovende ud.

Kontakt

Turisme, Oplevelser & Kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil