;
Gemt

Foreløbig EU-aftale om Affaldsrammedirektivet: Indfører producentansvar for tekstil og bindende mål for madspild

19. februar 2025

Den foreløbige aftale om Affaldsrammedirektivet indfører producentansvar for tekstilvirksomheder og bindende mål for reduktion af madspild inden 2030. Tiltagene skal sikre ensartede regler og en mere bæredygtig affaldshåndtering på tværs af EU. 

Den 18. februar blev EU-Rådet og Europa-Parlamentet enige om en foreløbig aftale om revisionen af Affaldsrammedirektivet (Waste Framework Directive, WFD). Aftalen indfører et affaldshåndteringsgebyr for tekstilvirksomheder og fastsætter bindende mål for reduktion af madspild inden 2030. Den kræver stadig formel godkendelse, før den kan vedtages.

Nye regler for tekstilaffald
Aftalen fastsætter harmoniserede regler for Udvidet Producentansvar (Extended Producer Responsibility, EPR) for producenter og brands, der sætter deres produkter på det europæiske marked. De vil blive pålagt et gebyr, der skal finansiere indsamling og behandling af tekstilaffald. Gebyrets størrelse vil afhænge af bl.a. produktets design og udledning.

Intentionen med direktivet er at reducere tekstilaffald ved at skabe incitamenter, der gør det mere attraktivt at forlænge levetiden for tekstilprodukter. Medlemsstaterne får mulighed for at justere producentgebyrer afhængigt af produkternes holdbarhed og forventede brugsfase.

Dansk Erhverv ser positivt på, at den foreløbige aftale sikrer lige vilkår, hvor alle virksomheder – inklusive små virksomheder – omfattes af EPR-ordningerne. For at reducere den administrative byrde får mikrovirksomheder et ekstra år til at overholde de nye forpligtelser, hvilket giver dem i alt 3,5 år efter direktivets ikrafttræden.

Hverken finansieringsmodellen eller de miljøgraduerede bidrag, der skal definere, hvilke tekstilprodukter der vægter mere eller mindre i udledning og cirkularitet, er fastlagt endnu. Dansk Erhverv mener, at det er vigtigt, at det bliver nemt for danske virksomheder at navigere i de forskellige producentansvarsorganisationer på tværs af EU.

Bekymring over ekstern holdbarhed i WFD-revisionen
Dansk Erhverv er bekymret over Rådets forslag om at inkludere ekstern holdbarhed i øko-modulationsgebyrerne under WFD-revisionen. For at sikre et effektivt EPR-system bør kriterierne harmoniseres på tværs af medlemsstaterne for at undgå markedsfragmentering og uensartet regulering.

De foreslåede kriterier mangler en klar definition og videnskabelig dokumentation og er ikke blevet konsekvensanalyseret. Dette kan skabe usikkerhed og utilsigtede konsekvenser for virksomheder, der overholder EU-reglerne.

Nye reduktionsmål for madspild
Revisionen af direktivet betyder for madspildet, at der introduceres bindende reduktionsmål for medlemsstaterne inden 2030:

  • 10 % reduktion i fødevareforarbejdning og -fremstilling. 
  • 30 % reduktion pr. indbygger i detailhandel, restauranter, madservice og husholdninger. 

Disse mål måles i forhold til det gennemsnitlige affald, der genereres mellem 2021 og 2023. Baselinen (2021-2023) baserer sig på de data, som Miljøstyrelsen indsender til Eurostat på årlig basis.

Ud over reduktionsmålene har EU-Rådet og Europa-Parlamentet i deres revision fokuseret på, at medlemsstaterne skal udvikle redskaber til at lette donation af usolgte fødevarer, der stadig er sikre til konsum.

Dansk Erhverv ser frem til, i samarbejde med myndigheder, medlemmer og andre aktører, at udvikle madspildsværktøjer, der skal sikre reduktion på tværs af værdikæden.

På madspildsområdet er Dansk Erhverv bekymret for, hvordan man effektivt sikrer en 30 % reduktion på tværs af detail-, forbruger-, restaurant- og madservicesektoren uden blot at “skubbe spildet videre mellem leddene”.

Hvad betyder dette for danske virksomheder?

Overordnet:
Virksomheder skal forberede sig på nye økonomiske forpligtelser, lovkrav samt tilpasning af produktdesign og rapporteringsforpligtelser.

Mere konkret:

1. Økonomiske og logistiske forpligtelser

  • Som SMV kan I blive pålagt afgifter baseret på mængden og typen af tekstiler, I markedsfører.
  • Afgifterne kan være miljødifferentierede, hvilket betyder, at I betaler et mindre gebyr for mere bæredygtige/mindre belastende produkter.
  • Deltagelse i indsamlingsordninger eller finansiering af infrastruktur til indsamling, sortering og genanvendelse af tekstiler.

2. Rapportering og datahåndtering

  • Forskellige lande har specifikke EPR-ordninger.
  • I vil blive forpligtet til at registrere og rapportere mængden og typen af tekstiler, I markedsfører.
  • Rapporteringen sker gennem en producentansvarsorganisation (PRO) eller en overensstemmelsesordning i de lande, hvor I sælger jeres produkter.
  • I Danmark forventes det, at VANA, der håndterer indrapportering af emballage, også vil omfatte tekstiler.

3. Krav til ecodesign og bæredygtighed

  • Mere holdbare og/eller genanvendelige produkter kan reducere EPR-omkostningerne.
  • Mulige mærkningskrav, der informerer forbrugerne om produkternes bæredygtighed.
  • I skal kunne dokumentere jeres genbrugs- eller genanvendelsesindsatser for at forblive lovgivningsmæssigt compliant. 

Næste skridt
Den foreløbige aftale blev indgået mellem Rådets formandskab og repræsentanter fra Europa-Parlamentet. Aftalen skal nu godkendes af både Rådet og Parlamentet. Når direktivet formelt er vedtaget, vil EU’s medlemsstater have op til 20 måneder til at tilpasse deres nationale lovgivning til de nye regler.

Europa-Kommissionen vil få til opgave at gennemgå og evaluere flere aspekter af Affaldsrammedirektivet. Dette omfatter finansieringen af de udvidede producentansvarsordninger og mulige mål for reduktion af tekstilaffald inden 2029. Derudover vil Kommissionen undersøge primærproduktionens rolle i madspild, effekten af ændringer i produktionsniveauer samt potentielle opdaterede mål for reduktion af madspild i 2030 og 2035. Denne vurdering forventes færdig i 2027

Kontakt

Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent
Handel

Anders Kroman Liin

Politisk konsulent