;
Gemt

Forum for Fødevarereklamer opruster

19. februar 2025

Branchens frivillige markedsføringskodeks på fødevareområdet “Forum for Fødevarereklamer” formaliserer arbejdet med markedsføring og udpeger ny forperson.

Marlene Winther Plas tiltræder som ny forperson i Forum for Fødevarereklamer.

Forum for Fødevarereklamer, der er et frivilligt brancheinitiativ, som Dansk Erhverv sidder med i, har fået en ny forperson samt opdateret kodeks og vejledning. Forummet sikrer gennem sit etiske markedsføringskodeks, at der er fokus på at undgå markedsføring af fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt til børn på tværs af alle medier.

Den nye forperson, Marlene Winther Plas, er partner i DLA Piper. Hun er hjemmevant på området, da hun ligeledes er forperson i Læskedrikreklamenævnet og Alkoholreklamenævnet. Derudover vil DLA Piper forestå monitoreringen af markedsføring af fødevarer med højt indhold af salt, sukker og fedt målrettet børn.

Forummet har foruden udpegning af forperson ligeledes påbegyndt en opdatering af kodeks og vejledning. Det skyldes, at både kodeks og vejledning er skrevet i en tid før sociale mediers indtog.

Den ”nye” virkelighed med sociale medier, hvor meget markedsføring foregår, skal naturligvis afspejles af forummet. Det kontinuerlige arbejde med kodekset skal ende ud i, at forummet har en moderniseret og endnu stærkere vejledning, der i højere grad skal sikre, at børn og unge ikke eksponeres for reklamer for usunde fødevarer.

Læs mere om Forum for Fødevarereklamer og de seneste afgørelser

Kontakt

Handel

Anders Kroman Liin

Politisk konsulent