;
Gemt

Ny analyse: Forbruget på nettet vokser – desværre mest i kinesiske butikker

20. februar 2025

Siden 2019 er danskernes forbrug på nettet vokset med 33 procent, og i 2024 slog det rekord med 192 mia. kr. Desværre er væksten størst i de udenlandske butikker, og det bekymrer Niels Ralund E-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

192 mia. kr.

Så mange penge brugte de danske forbrugere på nettet i 2024.

Det er ny rekord og en fremgang på tre procent i forhold til 2023. Både rekorden og udviklingen glæder Niels Ralund, som er E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, der står bag E-handelsanalysen.

”Det er endnu et bevis på, at danskerne er rigtig glade for at handle på nettet, og at de danske butikker er rigtig gode til at lokke nye kunder til og få dem til at handle igen og igen.”

”Jeg glæder mig også over, at 15 procent af forbrugerne forventer at skrue yderligere op for deres onlinekøb i fremtiden. Potentialet i dansk e-handel er altså endnu ikke indfriet,” uddyber han.

Vil du vide endnu mere?
Kom med til vores event: E-handelsanalysen 2024: Sådan bruger du den til at træffe bedre beslutninger

Temu tordner frem - kinesisk vækst bekymrer
Trods fremgangen er der dog også grund til en vis bekymring, når man læser analysen. Væksten er nemlig størst i de udenlandske netbutikker – særligt i de kinesiske. Faktisk vurderer godt hver femte onlinekunde, at deres seneste køb blev foretaget i en kinesisk netbutik. Det er næsten en fordobling siden 2023.

Udviklingen er især trukket af Shein og Temu, som nu er nummer henholdsvis ni og tre på listen over de mest benyttede netbutikker i Danmark. Temu var end ikke på listen sidste år:

”Det er virkelige bekymrende, for vi ved, at de kinesiske platforme som Temu og Shein ikke spiller efter samme regler som danske og europæiske virksomheder. Det giver dem en urimelig fordel, der koster danske arbejdspladser. Derfor kæmper vi i Dansk Erhverv benhårdt for, at reglerne skal gælde for alle – og at der skal være konsekvenser, hvis man bryder dem,” siger Niels Ralund.
 

Fra computer til mobil
Udover den kinesiske vækst er der flere andre ting at hæfte sig ved i analysen. 2024 var eksempelvis første år, hvor mere end halvdelen (53 pct.) af onlinekunderne gennemførte deres køb via smartphones.

”Det var også første gang, at der var flere, som betalte via mobilbetaling end den klassiske kortbetaling, så vi kan virkelig konkludere, at e-handlen er rykket fra computeren til mobilen,” lyder det fra Niels Ralund. 

Det skal du også vide om dansk e-handel

  • Tøj, sko og accessories var igen i 2024 den største kategori både målt på antal handler og i samlet forbrug. Af de almindelige køb udgør kategorien hver 6. handel.
  • Næsten halvdelen (45 pct.) vil anbefale netbutikken for deres seneste køb til andre.
  • 60 pct. af alle leveringer er selv-hent; altså levering til pakkeshop, pakke-automater og click n' collect.
  • 14 procent af forbrugerne foretrækker at handle alle typer varer online. Det er lidt mere end i 2023 og 2022 og langt mere end før COVID-19.

Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2024

 

 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent