;
Gemt

Ny standard skal hjælpe danske virksomheder i gang på det voksende retail media-marked

10. februar 2025

Dansk Erhverv har sammen med Dansk Annoncørforening udarbejdet en standard, der skal få flere virksomheder til at bruge retail media og dermed holde flere annoncekroner i det danske økosystem. Bliv klogere her og til vores store konference om retail media.  

Retail media er de seneste år blevet en af de mest omtalte discipliner i e-handelsbranchen. 

Og det er der ikke uden grund. I 2023 omsatte Amazon alene for 45,4 milliarder dollar igennem retail media. 

Herhjemme har flere danske butikker, eksempelvis Matas, nemlig.com og Helsebixen, også kastet sig over det. 

Det giver rigtig god mening, forklarer Carsten Rose Lundberg, som er branchedirektør for digital handel i Dansk Erhverv: 

”For brands er det en fordel, fordi de kommer tættere på relevante kunder, der er tæt på en købsbeslutning. For butikkerne er det en fordel, fordi de med retail media bliver medieudbydere og kan tjene penge på, at brands bruger deres platform til annoncer. Og for den danske statskasse er det en fordel, at en større del af der milliarder, der bliver brugt på annoncer, bliver i Danmark fremfor at blive sendt i Big Techs lommer - primært Meta og Google.” 

 

Retail media er reklamer, der vises direkte på detailhandleres platforme, såsom Matas, nemlig.com eller Zalando. Det giver brands mulighed for at målrette annonceringen til forbrugere, mens de søger efter produkter og er tæt på en købsbeslutning. Formaterne inkluderer sponsorerede produkter, displayannoncer og videoannoncering. Fordelen er, at detailhandlere har store mængder førstepartsdata, som gør annoncerne meget præcise.

 


Fællessprog skal få flere i gang  
For at få flere virksomheder til at kaste sig over retail media har Dansk Erhverv i samarbejde med Dansk Annoncørforening dannet Retail Media Forum, der skal være med til at modne markedet. Som led i det arbejde har det nye forum udarbejdet en branchestandard, der skal gøre det nemmere at måle og tale om retail media.  

”Standarderne skal ses som et fællessprog, hvor vi blandt andet definerer, hvad et klik er, hvordan visninger tælles og hvornår en køber en førstegangskøber,” siger Carsten Rose Lundberg. 

Han uddyber: 

”Det giver nogle konkrete målepunkter, som netbutikker og mediebureauer kan bruge til at dokumentere og afrapportere til annoncørerne. Målet er, at det simpelthen bliver lettere at komme i gang med retail media for alle parter.”   

Branchestandarderne er skabt i samarbejde med bureauerne OMD, GroupM og Dentsu. De læner sig op ad den internationale annoncørsammenslutning IAB’s standarder. 

Du kan hente standarderne via dette link.  

Bliv klogere på retail media 
Dansk Erhverv og Dansk Annoncørforening arrangerer igen i år Retail Media konferencen ”Retail Media Dagen 2025”. Her vil flere eksperter i retail media gøre dig klogere på, hvordan du kommer i gang, hvilke overvejelser du skal gøre dig og hvilke løsninger der findes.  

”Det er andet år i træk, vi afholder konferencen, for der er virkelig stor interesse for emnet, men også en vis usikkerhed. Den usikkerhed håber vi at kunne fjerne lidt af, når vi slår dørene op til konferencen,” siger Carsten Rose Lundberg. 

Du kan læse mere om konferencen via linket herunder.  

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent