;
Gemt

Nye regler om politisk reklame: Bliv bekendt med de kommende krav

23. februar 2025

Fra oktober 2025 træder nye EU-regler om politisk reklame i kraft, der skærper kravene til gennemsigtighed, målretning og finansiering. Få indblik i de kommende krav og deres betydning for virksomheder til Dansk Erhvervs kommende webinar. 

Nye regler vil skærpe kravene til gennemsigtighed og målretning af politiske reklamer i EU. Reglerne træder i kraft i oktober 2025, og herefter vil virksomheder, bureauer og politiske aktører stå over for nye krav til mærkning, rapportering og anvendelse af data til politisk reklame. For at sikre, at du er bedst muligt forberedt, inviteres Dansk Erhvervs medlemmer til et webinar, hvor vi dykker ned i de vigtigste elementer i den nye regulering.

Webinar: Nye regler om politisk reklame – det ved vi lige nu
Dato: 5. marts 2025 kl. 10.00-11.00 (Online)

Oplægsholder: Søren Sandfeld Jakobsen, Formand for Radio- og Tv-nævnet og professor i mediejura.

Hvad betyder de nye regler?
Den nye forordning er sat i værks for at beskytte demokratiet mod manipulation, misinformation og udenlandsk indblanding i valgprocesser. Det betyder bl.a.:

  • Strenge krav til gennemsigtighed: Politiske reklamer skal tydeligt mærkes, så borgere let kan identificere dem.

  • Begrænsninger på målretning: Anvendelse af persondata til målrettet politisk reklame vil kun være tilladt med udtrykkeligt samtykke.

  • Forbud mod udenlandsk finansiering af reklame op til valg: For at modvirke udenlandsk indblanding vil politiske reklamer fra tredjelande blive forbudt tre måneder før valg i hele EU.

  • EU-database for politiske annoncer: Kommissionen vil etablere en offentlig database, hvor alle online politiske annoncer registreres.

Hvorfor skal du deltage?
Selvom vi endnu ikke har alle detaljer om implementeringen af de nye regler, så er det afgørende at forstå, hvilke krav der er på vej, og hvordan de kan påvirke din virksomhed. Søren Sandfeld Jakobsen vil give en status på det nuværende forhandlingsgrundlag og diskutere, hvordan reglerne vil påvirke politisk reklame fremadrettet.

Dette webinar er relevant for dig, der arbejder med reklame, PR, kommunikation eller medier og har interesse i politisk reklame og regulering.

Tilmeld dig nu! Tilmeldingsfristen er den 5. marts 2025.

Spørgsmål til arrangementet kan rettes til Martin Jørgensen. 

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil