{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. februar 2025
Det er forventningen, at EU-Kommissionen om kort tid fremsætter et såkaldt Omnibus-forslag, hvor formålet er at reducere virksomhedernes byrder i forbindelse med bæredygtighedsrapporteringen efter CSRD, CSDDD og Taksonomi-forordningen.
Dansk Erhverv hilser derfor regeringens melding om at ville udskyde og reducere i antallet af CSRD-krav til virksomhederne mere end velkommen. Det er af afgørende betydning at bakke op om forenkling, reduktion af byrder og overblik.
”Det er bydende nødvendigt at få lettet de administrative byrder, som danske og europæiske virksomheder bliver pålagt, hvis vi skal sikre danske og europæiske virksomheders konkurrenceevne i en tid med geopolitisk uro. CSRD har været og er en kæmpe opgave for virksomhederne, og vi tager derfor meget positivt imod Morten Bødskovs melding om at tage et byrde- og forenklingstjek af CSRD,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.
Erhvervsministeren har fredag meddelt, at regeringen vil kæmpe for, at op til tre fjerdedele af kravene forbundet med CSRD fjernes, og at de først træder i kraft i 2027.
Dansk Erhverv mener, at det er en oplagt mulighed, når man fra flere europæiske hovedstæder udtrykker behov for at revidere EU-reglerne om bæredygtighed, og erhvervsorganisationen vil meget gerne byde ind i den dialog, EU skal have i Omnibus-arbejdet.
Udskyd yderligere implementering og reducer mængden af datapunkter
”Vi har sagt det før og vi siger det gerne igen: Danske og europæiske virksomheder bliver i disse år oversvømmet af en tsunami af regler og byrder. Der er brug for en hovedrengøring i mængden af administrative byrder, der kommer fra EU. Og når vi taler administrative byrder, kan vi ikke undgå at tale om CSRD’en,” siger Brian Mikkelsen og fortsætter:
”Helt konkret mener vi, at man bør udskyde ikrafttrædelsen af CSRD for virksomheder, der er omfattet af de nye ESG-rapporteringskrav fra 2025 til 2028.”
Baggrunden skal ifølge Dansk Erhverv findes i, at man på denne måde giver ro til at finde de bedste løsninger til at forenkle og forbedre CSRD, CS3D og Taksonomiforordningen. Myndighederne i både Bruxelles og i hovedstæderne vil med en udsættelse også få mulighed for at levere målrettet information og vejledning til virksomhederne om kravene til ESG-rapportering.
Omfanget af datapunkter bør også reduceres, mener man i Dansk Erhverv.
”Vi foreslår, at man reducerer antallet af de datapunkter, der skal rapporteres efter. Det skal ske efter en skarp prioritering, så man ikke som virksomhed skal rapportere om forhold, hvor data er stort set umulige at skaffe, og som ikke reelt har den store effekt,” siger Brian Mikkelsen.
Dansk Erhverv støtter grundlæggende formålet med og intentionerne bag CSRD. Ligeledes støtter man, at ESG-regnskaber skal ligne finansielle regnskaber og præsentere anvendelige og troværdige oplysninger for at understøtte investeringsbeslutninger i erhvervslivet med det mål at fremme den bæredygtige omstilling.
”Intentionerne bag har været de rigtige, men vi må være ærlige at sige, at rapporteringen har taget overhånd. Det er afgørende, at vi gør det nemmere at være virksomhed i EU. Derfor skal vi forenkle og fokusere på de rette ting i forhold til den grønne omstilling. Det vil være hovedløst at fortsætte ned ad en vej, der fører det forkerte sted hen,” siger Brian Mikkelsen.
Dansk Erhverv foreslår også at forenkle de standarder, som virksomhederne skal rapportere efter (ESRS). Der er behov for at forsimple og lette byrderne for virksomhederne. Det kan ske, uden at vi går på kompromis med det overordnede formål om bæredygtig omstilling.
”Mange af vores medlemmer er allerede fuldt committed til CSRD både økonomisk og i deres tilgang til at drive virksomhed. De skal selvfølgelig ikke stoppe eller rulle deres arbejde baglæns, men derfor kan man godt have en snak om, hvordan man bedst driver den bæredygtige omstilling fremad, uden at det skal ske med de kæmpemæssige administrative byrder, som der har været lagt op til,” siger Brian Mikkelsen.